از بیم تا اشتیاق، نگاه تصویر محور میریم هاری به ایران
در پژوهش پیش رو، شکلگیری و بازنمایی تصویر ایران در سفرنامههای میریم هاری بررسی و ویژگیهای منحصربهفرد این آثار تحلیل شده است. نیاز به مطالعه در این باره به این دلیل است که هاری و تحلیل آثارش تاکنون در ایران و همچنین در همه جای دنیا ناشناخته مانده است. هدف از انتخاب این موضوع شناخت روشی است که نویسنده آن را برگزیده است تا تصویری بیبدیل از ایران را منعکس کند. با پیادهکردن نظریههای دانیل هانری پژو نگاه تصویرمحور نویسنده بررسی خواهد شد و روش پژوهش مبتنیبر اصول کتابخانهای است. در این پژوهش، با تکیه به چهار بخش تشکیلدهنده آن یعنی مکانها، شخصیتها، آداب و رسوم و ادبیات در ایران، نوع نگرش هاری بررسی شده است. این مطالعه منجر به شناخت واکنش نویسنده با محورهای «شیفتگی»، «هراس» و «دوستی» میشود. در پایان این پژوهش مشخص میشود که در ابتدای سفر، هاری تصویری آمالی از ایران ولی آمیخته به نوعی هراس و نگرانی را به خواننده منتقل میکند؛ اما در پایان سفر ترس و بدبینی به شور و هیجان و امید حاصل از این رویایی مستقیم نویسنده با ایران تبدیل میشود.
تصویرشناسی ، سفرنامه ، فرهنگ ، میریم هاری ، هویت
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.