مبانی معاد جسمانی در اندیشه شیخ احمد احسایی (با تاکید بر شرح عرشیه و شرح مشاعر)
در اندیشه شیخ احمد احسایی تمام مخلوقات، متقوم به ماده و صورت هستند. ماده رکن اساسی موجود و سبب تشخص آن است؛ به گونه ای که فقدان ماده، زوال موجود را به دنبال دارد. اگرچه عروض صورت بر ماده، ابهام آن را رفع می کند، اما در تحقق خویش وابسته به ماده است. از نظر شیخ، علت اعاده ارواح و اجساد، واحد بوده و به حکم شرع و عقل، فنای مخلوقات محال است. پس معاد جسمانی با ماده و در فرآیند حرکت جوهری تحقق می یابد. این حرکت، لذاته از جانب شیء نیست و با مدد الهی حاصل می گردد. عالم هورقلیا در تبیین این بخش از دیدگاه شیخ که برای انسان دو جسد و دو جسم قایل است نقش مهمی ایفا می کند؛ زیرا علاوه بر این که هورقلیا واسطه دنیا و آخرت است، اجزاء اصلی جسد انسان نیز متعلق به این عالم می باشد.
ماده ، صورت ، جسم ، معاد جسمانی ، عالم هورقلیا
-
تجریه ای زیستی از تدریس فلسفه تا حرفه «مشاوره فلسفی»
اطلاعات حکمت و معرفت، تابستان 1403 -
قانون، عنصر زمینه ساز حیات عقلانی در اندیشه ملاصدرا
علی مستاجران گورتانی*،
فصلنامه اندیشه دینی، بهار 1403 -
مقایسه هستی شناسی اخلاق از دیدگاه جورج ادوارد مور و خواجه نصیرالدین طوسی
*، مریم عسکری
نشریه متافیزیک، پاییز و زمستان 1400 -
تحلیلی بر «تعالی حکمت»؛ با تکیه بر نفس شناسی و روش شناسی صدرایی
مریم سادات موسوی، محمد بیدهندی*، محمد مهدی مشکاتی
نشریه خردنامه صدرا، تابستان 1399