بررسی تاثیر عصاره آبی مرمکی بر ویژگی های گوشت چرخ کرده گوساله نگهداری شده در دمای یخچال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
گیاه مرمکی با نام علمی Commiphora myrrha بطور سنتی برای درمان بیمارهای مزمن، ضدالتهاب، تسکین دهنده و ضدمیکروب مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی عصاره آبی مرمکی بر ویژگی های گوشت چرخ کرده گوساله نگهداری شده در دمای یخچال می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه از عصاره آبی (5/0، 2 و 3 درصد) گیاه مرمکی به عنوان نگهدارنده طبیعی گوشت گوساله چرخ کرده در طی 14 روز در دمای 4 درجه سلسیوس استفاده شد. طی این پژوهش خصوصیات شیمیایی (pH ، اندیس پراکسید، اندیس تیوباربیتوریک اسید و مواد نیتروژن دار فرار کل)، خصوصیات میکروبی(شمارش کلی میکروارگانیسم ها، استافیلوکوکوس اوریوس و باکتری های سایکروفیل) و خصوصیات حسی نمونه های گوشت چرخ کرده مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
بررسی روند تغییرات pH نشان داد که با افزایش زمان نگهداری تا 7 روز به طور معنی داری (05/0>p) کاهش یافت و سپس از 7 تا 14 روز میزان pH نمونه ها به طور معنی داری (05/0>p) افزایش یافت. تغییرات شاخص های اکسیداتیو یعنی اندیس پراکسید و اندیس تیوباربیتوریک اسید نشان داد که افزایش زمان نگهداری منجر به افزایش این شاخص ها شد اما بکارگیری عصاره مرمکی و افزایش سطح آن از تغییرات شدید شاخص های اکسیداتیو به طور معنی داری (05/0>p) جلوگیری نمود. اندازه گیری شاخص TVB-N نشان داد که با افزایش زمان نگهداری این شاخص افزایش می یابد اما افزایش سطح نگهدارنده های طبیعی به طور معنی داری (05/0>p) منجر به کاهش تغییرات TVB-N می شود. بررسی فعالیت ضدمیکروبی عصاره مرمکی در گوشت چرخ کرده نشان داد که افزایش زمان نگهداری به طور معنی داری منجر به افزایش تعداد کل میکروارگانیسم ها، استافیلوکوکوس اوریوس و باکتری های سایکروفیل در نمونه های مورد آزمون می گردد. با این وجود بکارگیری عصاره مرمکی و افزایش سطح استفاده از آن ها به طور معنی داری (05/0>p) جمعیت میکروبی را کاهش داد و تغییرات آن ها را به حداقل رساند. همچنین ارزیابی حسی نمونه های گوشت چرخ کرده نشان داد که نمونه تیمار شده با 3 درصد عصاره مرمکی دارای بالاترین امتیاز خصوصیات حسی در مقایسه با سایر نمونه ها بود.
نتیجه گیری
به طورکلی می توان گفت استفاده از 3 درصد عصاره مرمکی به عنوان نگهدارنده طبیعی جهت افزایش ماندگاری مواد غذایی روشی امکان پذیر برای کاهش نگهدارنده های شیمیایی در این محصولات است.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2547359 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!