فلسفه آموزش جامعه شناسی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

سوال اساسی مقاله حاضر این است که: فلسفه آموزش علم جامعه شناسی چیست؟ برای جواب به سوال مذکور در دو بخش به ارایه استدلال پرداخته شد. ابتدا فلسفه پیدایش علم جامعه شناسی در دویست سال قبل در اروپا ناشی از یک سری ضرورت های اجتماعی و فکری دانسته شد. دوم به فلسفه آموزش جامعه شناسی بر اساس سه هدف علم: یعنی توصیف، تبیین و پیش بینی پرداخته شد. به این صورت که در حوزه توصیفی، علم جامعه شناسی می تواند توصیف های دقیقی از وضعیت موجود جامعه ارایه داده، مسایل اجتماعی را برای سیاستگذاران مشخص سازد. در حوزه تبیینی نیز نه تنها علل پدیده های اجتماعی بلکه معانی رفتارهای اجتماعی را مشخص نموده، ما را در یافتن راه حل ها کمک می کند. از طریق تبیین، بینش جامعه شناختی برای افراد حاصل می شود. از طریق تبیین از سوگیری های ذهنی آگاه می شویم. در نهایت با تبیین انتقادی و رسیدن به ریشه های حقیقی امور، بدیهی ترین امور جامعه مورد پرسش واقع می شوند. در حوزه پیش بینی نیز قادر است در مورد وضعیت آتی پدیده های اجتماعی ، برآوردهایی نموده، از این طریق سیاستگذاران را به برنامه ریزی اجتماعی وادارد. در نهایت، نتایجی درباره فلسفه آموزش جامعه شناسی به دست آمد و این راهکار اساسی مطرح گردید که آموزش جامعه شناسی زمانی اهمیت می یابد که از سوی جامعه و دولت مورد تقاضا قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 32
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2547618 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!