رابطه نظام های رفتاری با خشونت خانگی علیه زنان با توجه به نقش واسطه ای خودکنترلی و تاب آوری (مورد پژوهی: درمیان زنان متاهل بین 17 تا 50 سال ساکن شهر تهران)

نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه نظام های رفتاری با خشونت خانگی علیه زنان با توجه به نقش واسطه ای خودکنترلی و تاب آوری انجام گرفت. روش پژوهش، طرح همبستگی از نوع توصیفی (غیرآزمایشی) با روش مدل یابی معادلات ساختاری می باشد. جامعه ی آماری این پژوهش، شامل کلیه زنان متاهلی که مورد خشونت خانگی واقع شده اند و به مراجع قضایی تهران مراجعه کرده اند، می باشد که با روش نمونه گیری در دسترس 400 نفر زن که مورد خشونت خانگی واقع شده اند به عنوان نمونه این پژوهش انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه های؛ خشونت خانگی علیه زنان حاجی یحیی (2001)، شخصیتی گری- ویلسون، تاب آوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) و خودکنترلی تانجی و همکاران (2004) می باشد. جهت بررسی فرضیه های پژوهش از آمار استنباطی مدل یابی معادلات ساختاری، رگرسیون و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج آزمون حاکی از آن است که سن، تحصیلات، مدت ازدواج، تاب آوری، خودکنترلی، ویژگی های شخصیتی بازداری - جنگ وگریز و فعال سازی بر خشونت خانگی علیه زنان مورد مطالعه تاثیر میگذارد و همچنین خودکنترلی بر تاب آوری نیز تاثیر گذار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2550055 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!