نقد دیدگاه مفسران عامه در وارثان برگزیده قرآن کریم
در آیه 32 سوره فاطر به برگزیدگان اشاره شده است. در تفسیر این آیه از آغاز به لحاظ معنا و مصادیق از سوی تفسیرپژوهان فریقین دیدگاههای مختلف فراوانی ارایه شده است که اهمیت و ارزش فوقالعاده این مسیله را نشان میدهد. پژوهش پیشرو با بررسی آراء، مستندات و دلایل پژوهشگران قرآنی درباره آیه شریفه فوق، با تکیه بر قرآن مجید، سنت، عقل بهویژه سیاق، روایات شان نزول و دیگر قراین پیرامونی به این نتیجه روشن و مستند قطعی رسید که در مورد وارثان کتاب (قرآن) و مصادیق «الذین اصطفینا...» دو نظریه عمده از سوی فریقین ارایه شده و اغلب قرآنپژوهان عامه، «الذین...» را به امت اسلامی و قاطبه امامیه و بسیاری از نخبگان عامه، مصادیق آن را عترت طاهره: علی، فاطمه و ایمه اهل بیت عصمت^ دانستهاند. از بررسی اقوال فریقین روشن میشود که نظریه نخست را نهتنها هیچ دلیل عقلی و نقلی تایید نمیکند، بلکه به عکس همه دلایل علیه آن است اما نظریه دوم را قرآن مجید، سنت قطعی، تاریخ و دلایل استوار عقلی تایید میکند. سه گروه بودن: «مصطفین» و برگزیدگان با توجه به اینکه، ثقل امانت بر دوش «سابقین بالخیرات»؛ معصومان^ است، اشکالی را ایجاد نمیکند.
-
بررسی تطبیقی دیدگاه علامه طباطبایی و سید قطب پیرامون مبانی عدالت اجتماعی در تفسیر المیزان و فی ظلال القرآن
نصرالله شفیعی*، ، سید رضا مودب
فصلنامه مطالعات تفسیری، زمستان 1402 -
بررسی و تحلیل موانع تحقق اهداف فرهنگی امیرالمومنین (علیه السلام) در دوره حکومت ایشان
، مسعود بابائی پیری*
نشریه تاریخ اهل بیت، پاییز و زمستان 1401