بررسی روند تغییرات خصوصیات رویشی نهال های حرا (Avicennia marina Forssk.Vierh) در طول زمان و مقدار کلروفیل برگ در غلظت های مختلف پساب آب شیرین کن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی روند تغییر خصوصیات رویشی نهال های حرا در طول زمان و تعیین مقدار کلروفیل آنها تحت تاثیر غلظت های مختلف پساب آب شیرین کن است. پس از جمع آوری بذرها از سی درخت مادری مناسب و کشت آنها در گلدان های پلاستیکی، آبیاری با تیمارهای آبی با غلظت صفر، 1، 2، 3، 5، 10 و 20 درصد پساب آب شیرین کن انجام گرفت و هر دو هفته یک بار خصوصیات رویشی در تیمارهای مختلف اندازه گیری و با استفاده از طرح اندازه های تکراری آنالیز شد. اندازه گیری رنگیزه های فتوسنتزی شامل کلروفیل a و b به روش Arnon انجام گرفت و مقایسه توسط آنالیز واریانس یکطرفه صورت گرفت. نتایج نشان داد که تغییرات رشد ارتفاعی، رشد طولی برگ و رشد عرضی برگ نهال های حرا در طول دوره دارای تفاوت معنی داری است. شیب رشد ارتفاعی و طولی برگ ابتدا تند بود و سپس با نرخ آهسته ای افزایش یافت. رشد عرضی برگ با افزایش زمان، با شیب کندی در حال افزایش بود و در انتهای دوره  تقریبا به صفر نزدیک شد. میانگین رشد ارتفاعی و طول و عرض برگ در غلظت های زیاد پساب کاهش یافت. کلروفیل a، b و کل با 37/5، 30/1 و 67/6 میلی گرم بر گرم وزن تر در تیمار صفر درصد بیشترین مقدار را داشت. با توجه به نتایج در طول دوره با افزایش سن، رشد کند می شود و در غلظت های زیاد، این کاهش شدت بیشتری می یابد. بنابراین پیشنهاد می شود که برنامه های مدیریتی صحیحی در استفاده از آب شیرین کن و دفع پساب آن انجام گیرد تا آسیب به جنگل های مانگرو به حداقل برسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
355 تا 363
لینک کوتاه:
magiran.com/p2550931 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!