تاثیر انتخاب آزاد یونجه، جاشیر و کنسانتره بر قابلیت هضم و رفتار مصرف خوراک بره های نر عربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تاثیر انتخاب آزاد بین منابع علوفه ای یونجه و جاشیر به همراه کنسانتره بر هضم و رفتارهای تغذیه ای 18 راس بره نر عربی در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تیمار به مدت 45 روز مورد بررسی قرار گرفت. تیمار ها شامل انتخاب آزاد بین 1- یونجه و کنسانتره، 2- جاشیر و کنسانتره، 3- یونجه، جاشیر و کنسانتره بود. به دلیل اهمیت روغن های اسانسی گیاه جاشیر، این ترکیبات اندازه گیری شدند و ترکیبات آلفا بیسابولول، بتاپینن، آلفا پینن و دلتا-3- کارن بیشترین مقادیر را داشتند. امکان انتخاب بین دو علوفه در تیمار سوم ، مصرف ماده خشک و نسبت علوفه مصرفی را در مقایسه با دیگر تیمار ها افزایش داد. قابلیت هضم ماده خشک، ماده آلی، NDF و ADF در تیمار دوم، حاوی جاشیر به عنوان تنها علوفه، بالاتر از دیگر تیمارها بود و کمترین زمان خوردن در روز در این تیمار مشاهده شد. مدت زمان خوردن به ازای گرم NDF و ADF مصرفی در تیمار سوم با انتخاب آزاد بین دو علوفه کمترین مقدار را داشت. بره های تیمار انتخاب آزاد یونجه و جاشیر نسبت به تیمار دریافت کننده یونجه مدت زمان بیشتری را صرف نشخوار نمودند. بیشترین مدت زمان نشخوار به ازای گرم NDF و ADF مصرفی در تیمار دریافت کننده جاشیر به عنوان تنها علوفه مشاهده شد. در کل، انتخاب آزاد بین دو منبع علوفه بجای یک منبع، افزایش مصرف خوراک را به دنبال داشت. استفاده از علوفه جاشیر به عنوان تنها علوفه جیره اگر چه قابلیت هضم را بهبود بخشید، اما موجب کاهش مصرف مواد مغذی شد. پیشنهاد می شود، این علوفه به همراه یک علوفه دیگر مانند یونجه استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
505 تا 518
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2550963 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!