نقش آشنایی زدایی مبتنی بر مولفه های سبک هندی (صائب و بیدل) در سبک شعر آیینی محمد سهرابی
محمد سهرابی از شاعران آیینی معاصر با تخلص «معنی» است. با سیری در شش دفتر شعری او به نظر می رسد وی به سبک هندی و تتبع از صایب و بیدل علاقه خاصی دارد. انحراف از نرم به مثابه عنصری مهم، همان گونه که سبب تمایز شعر سبک هندی از اشعار دوره های پیشین شد، سبب نو شدن شعر آیینی محمد سهرابی نسبت به آیینی سرایان پیش از خود نیز شد. برخی از مولفه های آشنایی زدایی را می توان در سبک هندی ردیابی کرد. در پژوهش پیش رو کوشیده ایم به این پرسش پاسخ دهیم که با نظرداشت ویژگی های سبکی شعر هندی، به ویژه اشعار صایب و بیدل، محمد سهرابی از کدام ویژگی ها و مولفه های آن در ایجاد آشنایی زدایی در آفرینش شعر خود بهره گرفته است. به این منظور، با روش تحلیلی- توصیفی و بر اساس شواهد و مستندات به دست آمده، نشان داده ایم که سهرابی با خلق ترکیبات خاص، همانند صایب و بیدل هم تصاویر شعری خود را مخیل تر کرده، هم این ظرفیت زبانی را به خدمت مضمون درآورده است. ذوق شاعرانه او صرفا متعهد و همگام با ذوق عامه نیست، بلکه در راه خلق مضامین جهانی نیز گام برداشته است. وجود اسلوب معادله در شعر سهرابی، بیانگر ظرفیت زبانی دیگری است که سبب شده است لفظ در ساختار دو عبارت مستقل از هم در خدمت مضمونی واحد قرار بگیرد. ذوق سهرابی صرفا در خدمت خواص هم نیست و با بهره گیری از اصطلاحات عامیانه و باورهای رایج در بین عموم، توانسته است زمینه ای برای انس عامه با شعر خود فراهم آورد.
سبک هندی ، آشنایی زدایی ، شعر آیینی ، محمد سهرابی ، صائب ، بیدل
-
«جذابیت»، عنصری زیبایی شناختی در رمان
*، بهزاد ناظمیان پور
نشریه مطالعات زبانی و بلاغی، زمستان 1403 -
نقد فرمالیستی مراثی فیضی دکنی
*، سمانه منصوری آلهاشم
نشریه مطالعات شبه قاره، پاییز و زمستان 1403