شناسایی و اولویت بندی مداخلات تاثیرگذار در کنترل پاندمی کووید-19 با استفاده از روش دیمتل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کووید-19 که در دسامبر 2019 ظاهر شد، همه جهان را تحت تاثیر قرار داده است. ویروس کرونا تاثیرات گسترده ای روی همه دستگاه های مراقبت های بهداشتی دارد و تقریبا تاثیر مستقیمی نیز بر همه زمینه های زندگی بشر در همه کشورهای جهان داشته که همین امر باعث شده است که کشورها اقدامات مختلف بهداشت عمومی و اجتماعی را در مواجهه با آن اجرایی کنند. تصمیم گیری هنگام شیوع ویروس همه گیر کرونا، چالش های بی شماری دارد. در این مطالعه، از یک روش تصمیم گیری چندمعیاره به نام دیمتل، به منظور شناسایی و اولویت بندی مداخلات تاثیرگذار در کنترل پاندمی کووید-19 استفاده شده است.

مواد و روش ها

مداخلات تاثیرگذار برای کنترل کووید-19 با استفاده از مرور متون مشخص می شوند و سپس این عوامل با استفاده از روش آزمایش و ارزیابی تصمیم گیری (DEMATEL) رتبه بندی می گردند. سه کارشناس خبره روش شناسی دیمتل برای رتبه بندی 21 عامل تاثیرگذار شناسایی شده را بر اساس اهمیت نسبی ارایه شده انجام دادند.

یافته های پژوهش:

 نتایج این مطالعه نشان می دهد که اقدامات سریع و به موقع بهداشت عمومی (238/20)، قرنطینه خانگی برای بیماران و افراد ناقل (130/20)، رهگیری مناسب بیماران با اجرای طرح شهید سلیمانی (383/19)، در دسترس بودن خدمات بهداشتی و سرویس های اجتماعی در دوران قرنطینه (239/19) و مداخلات آموزشی درباره استقبال مردم از واکسن (161/19) مهم ترین مداخلات تاثیرگذار در کنترل پاندمی کووید-19 است.

بحث و نتیجه گیری:

 نتایج مطالعه نشان داد، 21 مداخله در کنترل پاندمی کووید-19 تاثیرگذار بودند که با توجه شناسایی و اولویت بندی مداخلات تاثیرگذار به دست آمده از این مطالعه، با استفاده از روش دیمتل می توان با دقت بالا ابتلا به کروناویروس را در افراد جامعه کنترل کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 80
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2551912 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!