ره آوردهای اولیه و ثانویه عنصرکشمکش در نمایشنامه سه پاس از حیات طیبه نوجوانی نجیب و زیبا از منظر «رابرت مک کی»
ادبیات نمایشی در حوزه دفاع مقدس، نمونه نمایشنامه های متعدد و درخشانی را مبنی بر روایت شناسی و کشمکش برآمده از نوع نقل روایت خط سیر داستانی در کنه خود دارد. اگر بپذیریم یک راه ورود به نمایشنامه، ورود به خط سیر داستانی آن، در قالب پژوهش در کنش قهرمانان اثر و نقش آنها در پیش برد وقایع داستان در قالب یک روایت بصری است، می توان رابطه بین اصطلاح روایت و نقد داستانی را با نمایشنامه و خط سیر داستانی آن یافت. نمایشنامه های دفاع مقدس به دلیل استفاده از ظرفیت های روایی در نقل داستانی یا بازگویی گذشته شخصیت ها و هرآنچه در گذشته واقع شده (بازشناخت) می توان از این منظر کندو کاو کرد. پژوهش پیش رو، به شکل توصیفی - تحلیلی، به بررسی ساختار روایی یکی از نمایشنامه های موفق در حوزه دفاع مقدس، معطوف بر یکی از مهمترین عناصر درام؛ یعنی کشمکش می پردازد. در نمایشنامه سه پاس از حیات طیبه نوجوانی نجیب و زیبا نوشته «علیرضا نادری نجف آبادی» عنصر کشمکش بررسی شده که در چه سطوحی و با چه اهداف و عملکردی به کار گرفته شده است؟ کشمکش یکی از مهمترین عناصر ساختاری و موجب پیش برد وقایع داستان است. فراتر از آن، «رابرت مک کی» با تمرکز بر کشمکش، در جهت شناخت باطنی شخصیت، سطوح سه گانه کشمکش را در قالب الگویی جامع برای تحلیل کنش شخصیت ارایه می کند. نتیجه پژوهش حاضر نشان می دهد در این نمایشنامه در سطوح فرافردی، فردی و درونی، کشمکش هایی از نوع ذهنی و عاطفی- احساسی وجود دارد و هر یک از کنش های علیرضا، شخصیت اصلی نمایشنامه، در ارتباط با این کشمکش ها، معنا می یابد. همچنین به لحاظ ساختاری، وجود این نوع کشمکش ها و برآیند نیروهای برآمده از آنها بر شخصیت علیرضا، او را به واکنشی باورپذیر، آنچنان که در نمایشنامه به روایت درآمده است، وا می دارد.