مبارزه باعرضه و فروش مواد مخدر با تاکید بر فضای مجازی1

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 امروزه با توجه به گسترش سریع اینترنت و فضای مجازی و محبوبیت شبکه‌های اجتماعی بین مردم خصوصا جوانان، فضای مجازی را به بستری مناسب برای تبلیغ، عرضه و فروش مواد مخدر و روان‌گردان و نیز آموزش شیوه ساخت مواد مخدر و روان‌گردان مختلف توسط مجرمین، تبدیل نموده است. پنهان ماندن هویت، سرعت انتقال بالای اطلاعات و برخورداری از ریسک خطر کم از خصوصیات موردتوجه قاچاقچیان در فضای سایبر می‌باشد.

روش

 تحقیق حاضر ازنظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و گردآوری داده‌ها از نوع پیمایشی است. در این پژوهش با به‌کارگیری روش دلفی با 6 نفر از خبرگان امر که از افسران ارشد و مدیران شاغل در پلیس مبارزه با مواد مخدر و پلیس فتا می‌باشند مصاحبه به‌عمل‌آمده است.

یافته ها

 نتایج نشان داد که هم‌اکنون فعالیت‌های مجرمانه مواد مخدر در فضای مجازی بیشتر در شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام متمرکز است. همچنین باندهای سازمان‌یافته قاچاق مواد مخدر از وب تاریک که قسمتی از وب عمیق می‌باشد استفاده می‌کنند. قاچاقچیان با تشکیل گروه‌ها و کانال‌های مختلف در تلگرام و نیز راه‌اندازی پیج های خود در اینستاگرام اقدام به تبلیغ و فروش مواد مخدر و روان‌گردان می‌نمایند.

نتیجه گیری

 چرخه رسیدگی به این جرایم در کشور شامل سه مرحله؛ رصد جرایم، که از طریق گزارش‌ها مردمی و گشت زنی‌های کارشناسان پلیس در فضای سایبر؛ شناسایی هویت مجرمین و جمع‌آوری اطلاعات و بررسی آزمایشگاهی ادله دیجیتال توسط کارشناسان.

زبان:
فارسی
صفحات:
218 تا 230
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2554919 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!