پیش بینی رفتار رانندگی رعایت محدوده ی سرعت خودگزارش شده از طریق نگرش های دو بعدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نگرش ها نقش کلیدی در پیش بینی رفتار سرعت غیرمجاز دارند. این مطالعه با هدف آزمایش: الف) اینکه آیا نگرش مثبت/منفی نسبت به سرعت غیرمجاز و نگرش مثبت/منفی نسبت به رعایت محدودیت سرعت می تواند رفتار رعایت محدودیت سرعت را پیش بینی کند؟ ب) کدام یک از ابعاد مثبت و منفی نگرش ها سهم بیشتری دارند. ج) آیا نگرش مثبت/منفی نسبت به رعایت حد مجاز سرعت می تواند واریانس رفتار رعایت محدودیت سرعت را بیش از آن چیزی که با نگرش مثبت/منفی نسبت به سرعت غیرمجاز توضیح داده می شود، توضیح دهد. 

روش کار:

 در این مطالعه که در بازه زمانی سپتامبر 2020 تا مارچ 2021 انجام شد، مجموع 202 نفر از افرادی که روزانه در شهر مشهد رانندگی می کنند، به طور داوطلبانه پرسش نامه های خودگزارشی را تکمیل کردند که تجربیات رانندگی، نگرش مثبت و منفی خود نسبت به سرعت غیرمجاز و رعایت سرعت مجاز و رفتار گذشته در مورد رعایت محدودیت سرعت را اندازه گیری کردند. داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه و نرم افزار SPSS-25 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها:

 نگرش مثبت/منفی نسبت به سرعت غیرمجاز به طور مستقل سهم قابل توجهی از واریانس رفتار رعایت محدودیت سرعت را به خود اختصاص داد (001/0 P< 32/0R2) و نگرش منفی نسبت به سرعت غیرمجاز پیش بینی کننده قوی تر بود (35/0=β، P< 0.001). نگرش های مثبت/منفی نسبت به رعایت محدودیت سرعت نیز افزایش قابل توجهی (3.6٪، P<0.01) را برای توضیح واریانس در رفتار رعایت محدودیت سرعت به خود اختصاص دادند.

نتیجه گیری:

 نتایج از نگرش دو بعدی نسبت به سرعت در پیش بینی رفتار انطباق با محدودیت سرعت پشتیبانی بیشتری می کند. این نشان می دهد که نگرش های مثبت/منفی نسبت به رعایت محدودیت سرعت، پیش بینی رفتار را مستقل از نگرش های مثبت/منفی نسبت به سرعت غیرمجاز بهبود می بخشد. همچنین، نگرش منفی سهم بیشتری در پیش بینی رفتار انطباق با محدودیت سرعت دارد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
49 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2555037 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!