ارزیابی تغییرپذیری توزیع فشار کف پایی مردان جوان فعال با درد مزمن مفصل مچ پا پس از یک دوره تمرینات حس-عمقی به همراه امواج فراصوت (با رویکرد بازتوانی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیش زمینه و هدف:

 شیوع دردهای مزمن مفصلی مچ پا بین رشته های مختلف ورزشی موجب تغییر در پارامترهای فشار کف پا می شود که مقیاسی برای نشان دادن ریسک فاکتور آسیب بیشتر است. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر پروتکل توان بخشی تمرینات حس عمقی و امواج فراصوت بر میزان توزیع فشار کف پا در ورزشکاران مرد جوان است.

مواد و روش کار:

 این تحقیق به روش شبه تجربی روی 20 مرد جوان فعال دارای درد مزمن مچ پا انجام گردید. پس از غربالگری اولیه و شناسایی فوتسالیست های واجد شرایط از لیگ استان آذربایجان شرقی، ورزشکاران با استفاده از فرم VAS به دو گروه استاندارد تجربی (N=10) و کنترل (N=10) تقسیم شدند. تغییرات شاخص های مرکز فشار در حالت ایستا و درصد فشار سطح کف پا در حالت پویا با استفاده از اسکنر نیرو قبل و پس از سه هفته مداخلات درمانی از آزمودنی ها به عمل آمد. برای تجزیه وتحلیل آماری، بعد از استفاده از آزمون شاپیروویلک جهت نرمال سازی داده ها، از آزمون های تی وابسته و آزمون تی مستقل در سطح معنی داری 05/0 درصد استفاده شد.

یافته ها:

 نتایج آزمون های آماری نشان داد که پروتکل اعمال شده تاثیر معنی داری بر میزان توزیع فشار کف پا ورزشکاران مرد جوان فعال دچار درد مزمن مچ پا داشته است (P<0/05).

بحث و نتیجه گیری:

 با توجه به تاثیرگذاری مثبت پروتکل اعمال شده در تقسیم میزان فشار کف پا بعد از اعمال پروتکل اعلام شده، گنجاندن آن در برنامه های توان بخشی مردان جوان با درد مزمن مچ پا توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
728 تا 736
لینک کوتاه:
magiran.com/p2557800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!