اولویت بندی تهدیدات ژئوپلیتیک منطقه غرب آسیا با تاکید بر اختلافات ارضی و مرزی با روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و تاثیر آن بر هم گرایی کشورهای منطقه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شرایط ژیوپلیتیکی حاکم بر منطقه غرب آسیا، همواره این منطقه مهم و راهبردی را در طول تاریخ، کانون توجه قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای زمان خود قرار داده است و همواره با زنده نگهداشتن اختلافات ارضی و مرزی سعی در بهره‌برداری از منابع بی‌شمار منطقه هستند. این اختلافات ارضی و مرزی باقی‌مانده در منطقه غرب آسیا و شکل‌گیری رژیم اشغالگر صهیونیستی تهدیدات عمده ژیوپلیتیکی را در منطقه ‌ایجاد نموده است. مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی در منطقه غرب آسیا به انجام رسیده است. در این پژوهش محققان با استفاده از مطالعه منابع کتابخانه‌ای و نظر خبرگان به روش دلفی و استفاده از نرم‌افزار AHP SoLver در مقام پاسخ به این پرسش برآمدند که: تهدیدات ژیوپلیتیک منطقه غرب آسیا با تاکید بر اختلافات ارضی و مرزی کدامند و تاثیر آن بر هم‌گرایی کشورهای منطقه چیست؟ نتایج تحقیق نشان‌دهنده آن است که اختلاف رژیم اشغالگر صهیونیستی و فلسطین اشغالی، اختلاف رژیم اشغالگر صهیونیستی و لبنان در جنوب آن کشور و اختلاف رژیم اشغالگر صهیونیستی و سوریه در بلندی‌های جولان، می‌تواند تاثیر زیادی در امنیت منطقه داشته باشد. وجود رژیم اشغالگر صهیونیستی در منطقه غرب آسیا به عنوان یک تهدید بالقوه و سرسپردگی حاکمان نوپای منطقه غرب آسیا، باعث شده همگرایی منطقه در بین کشورهای غرب آسیا کم شود و بیشتر این کشورها با عنایت به اشتراکات فراوان به سمت واگرایی بروند.

زبان:
فارسی
صفحات:
181 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p2558474 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!