طراحی مدل تاب آوری زنجیره تامین با تاکید بر نوآوری باز در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 امروزه با پیچیده شدن زنجیره‌های تامین با وجود سطح بالایی از عدم اطمینان ناشی از اختلالات، رفتارهای آشفته، چالش‌ها و تهدیدات، مدیریت آن به یک وظیفه چالش‌برانگیز تبدیل‌شده است. هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی مدل تاب‌آوری زنجیره تامین با تاکید بر نوآوری باز در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی است.

روش

 این تحقیق بر اساس ماهیت و روش، پژوهش حاضر ازنظر هدف یک تحقیق کاربردی و توسعه‌ای و ازنظر ماهیت توصیفی و همبستگی با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. جامعه آماری شامل کارکنان و مدیران سازمان صنعت و معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی تقریبا حدود 285 نفر گزارش شد، حجم نمونه آماری بر اساس جدول مورگان و فرمول کوکران 162 نفر است. به کمک متخصصان صاحب‌نظران، اعتبار محتوایی ابزار با روش کمی و بر اساس نظرات اعلام‌شده، شاخص روایی محتوایی و نسبت روایی محتوایی محاسبه گردید. پایایی با دو شیوه همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و آزمون-آزمون مجدد، با محاسبه ضریب همبستگی درون طبقه‌ای بررسی شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی به روش نمونه گیری در دسترس با اس پی اس اس و لیزرل انجام شد.

یافته‌ها:

 نتایج تحلیل نشان داد که عامل‌های تاب‌آوری زنجیره تامین با تاکید بر نوآوری باز عبارت بودند از: 71 شاخص و 10 مولفه (چابکی، فرهنگ مدیریت مخاطرات، مشارکت داخلی ‌و‌ خارجی، فناوری، افزونگی، ساختار سازمانی، همکاری راهبردی تامین‌کنندگان، کیفیت‌ و ‌سطح اشتراک‌گذاری اطلاعات، انعطاف‌پذیری، نوآوری باز).

نتایج

 اولویت عامل‌های تاب‌آوری زنجیره تامین با تاکید بر نوآوری بازنشان داد که متغیر چابکی با مقدار آماره میانگین وزنی 34/6 در رتبه اول و متغیر نوآوری باز با مقدار آماره میانگین وزنی 41/4 در رتبه دهم قرار دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
195 تا 235
لینک کوتاه:
magiran.com/p2558680 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!