تحلیل نقش و جایگاه بن مایه خیر و شر در روند تصویرسازی نگاره های خان هفتم رستم
نبرد خیر و شر یکی از بنمایههای اصلی شاهنامه است. بنمایهها به سبب خاصیت تکرارشوندگی و تشخصیافتگی در شبکههای تصویری و روایی متن، نقش شاخص و پایهای دارند، به همین جهت، در اضافه کردن لایه های معنایی به متن، یاری میرسانند. عرصه رویارویی خیر و شر در شاهنامه و ادب حماسی به زندگی اجتماعی انسانها وارد شده و به شکل داستانهای حماسی و پهلوانی و در قالب بنمایه ها در متن، پدیدار میشود. در فرایند تصویرسازی متن، بنمایه ها، دستمایه نگارگر، جهت تولید تصویر میشوند و عناصر تصویری، مطابق با بنمایه های به کاررفته در متن ادبی، در ترکیببندی قرار می گیرند و کارکرد نماد و نشانه را مییابند. پرداختن به این مسیله که در فرایند تصویرسازی یک روایت حماسی، بنمایه های ادبی چه نقشی در شکلدهی به روایت تصویری دارند، از مسایل مطرح شده در این جستار است. این پژوهش به دنبال یافتن پاسخ به این سوال است که نقش بنمایه های ادبی خان هفتم رستم در تصویرسازی نگاره های مصورشده و تبدیل متن شاهنامه به متن تصویری چیست؟ و نگارگر از چه شگردهایی جهت ظهور و بروز این بنمایه ها در تصویر، بهره برده است؟ این پژوهش با ماهیت تحقیق کیفی و با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، انجام خواهد شد و شیوه گردآوری اطلاعات به صورت اسنادی و کتابخانه ای خواهد بود. نتایج تحقیق نشان میدهد که نمادها و نشانه های تصویری در نگاره ها، همراستا با ظهور و بروز بنمایه در متن آشکار میشوند. این ترجمان تصویری از متن ادبی سبب میشود که نگارگران در ترکیببندی و پلانبندی اثر، براساس اولویت استفاده از بنمایههای به کاررفته در پی رنگ ادبی، از این عناصر استفاده کنند.
بن مایه ، خیر و شر ، نگارگری ، خان هفتم رستم
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.