تاثیر فعالیت ورزشی و مصرف ویتامین D بر سطوح ائوتاکسین-1 و سوپراکسید دیسموتاز سرمی زنان دارای اضافه وزن با کمبود ویتامین D، یک مطالعه کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اضافه وزن و کمبود ویتامین D با استرس اکسایشی و التهاب مزمن درجه کم و درنتیجه، بروز بیماری های مختلف همراه است. در مطالعه حاضر، تغییرات سطح ایوتاکسین-1 و سوپراکسید دیسموتاز (SOD) پس از 8 هفته تمرین مقاومتی تناوبی شدید (HIIRT) و مصرف ویتامین D در زنان دارای اضافه وزن با کمبود ویتامین D بررسی شد.

روش کار

در این مطالعه کارآزمایی، 52 زن دارای اضافه وزن با کمبود ویتامین D به صورت هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی، در گروه های تمرین، ویتامین D، تمرین+ویتامینD (ترکیبی) و کنترل قرار گرفتند. HIIRT در 3 ست، با شدت 80 درصد و یک تکرار بیشینه، 3 بار در هفته انجام شد. ویتامین D با دز 50 هزار واحد به صورت هفتگی مصرف شد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمون های تی زوجی، آنووای یک طرفه و کروسکال والیس انجام شد (05/0>P).

یافته ها:

 پس از 8 هفته، فعالیت SOD در گروه های تجربی افزایش و سطح ایوتاکسین-1 کاهش معناداری یافت. به علاوه، میزان تغییرات SOD و سطح ایوتاکسین-1 در گروه ترکیبی، در مقایسه با گروه ویتامین D بیشتر بود، اما اختلاف معناداری بین گروه های تمرین و ترکیبی مشاهده نشد (05/0>P).

نتیجه گیری: 

به نظر می رسد که HIIRT و مصرف ویتامین D منجر به افزایش فعالیت SOD و تنظیم منفی ایوتاکسین-1 در زنان دارای اضافه وزن می شود. همچنین، هم زمانی انجام HIIRT همراه با مصرف ویتامین D اثرات قوی تری در کاهش عوارض التهاب-اکسایشی ناشی از آن در شرایط اضافه وزن همراه با کمبود ویتامین D، به واسطه افزایش SOD و کاهش ایوتاکسین-1 در مقایسه با مصرف ویتامین D به تنهایی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2565147 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!