بررسی وضعیت اشتغال به کار و ارتباط آن با نگرش و رضایتمندی از محل تحصیل: مطالعه مقطعی دانش‫آموختگان رشته‫ های بهداشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اشتغال به کار خوب، ادامه تحصیل، نگرش نسبت به رشته و رضایت از محل تحصیل از شاخص‫های مسیولیت پذیری دانشگاه‫ها به حساب می‫آید. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت اشتغال به کار و بررسی ارتباط آن با نگرش و رضایت از محل تحصیل دانش آموختگان سال‫های 1395-1390 دانشکده بهداشت اردبیل در سال 1400 انجام گرفت.

روش کار

در این مطالعه مقطعی، تعداد 340 نفر از دانش آموختگان دانشکده بهداشت به روش سرشماری انتخاب شدند. داده ها با پرسشنامه های نگرش و سنجش رضایت گردآوری شد و در نرم افزار SPSS-18 تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ها

مشخص شد که 20 تا 32 درصد دانش آموختگان هنوز جذب کار نشده اند. 79 نفر (بیش از 23%)، ادامه تحصیل داده اند. 14 نفر (1/4%) عدم رضایت، 16 نفر (7/4%) رضایت کم، 69 نفر (3/20%) رضایت متوسط، 146 نفر (9/42%) رضایت زیاد و 95 نفر (9/27%) رضایت خیلی زیاد از محل تحصیل داشتند. نسبت به محل تحصیل، 58 درصد نگرش مثبت (خوب و خیلی خوب) و 20 درصد نگرش منفی داشتند. نگرش و رضایت شاغلین بهتر از بیکاران بود و ارتباط معناداری بین سن، جنسیت، وضعیت تاهل و اشتغال به کار وجود داشت (001/0p=).

نتیجه گیری

نتایج نشان داد وضعیت اشتغال به کار و ادامه تحصیل در دانش آموختگان مطلوب نیست اما نگرش و میزان رضایت نسبت به محل تحصیل و رشته تحصیلی، خوب بود. مدیران دانشکده و دانشگاه می‫توانند در تصمیم‫گیری منطقی و بخصوص مهارتی محور کردن دوره های آموزشی و افزایش توانمندی دانشجویان برای راه اندازی کسب و کارها کمک نمایند. بعلاوه، وزارت بهداشت می‫تواند به جای جذب حجمی دانشجو، به جذب مبتنی بر نیازهای استان‫ها اقدام کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
537 تا 547
لینک کوتاه:
magiran.com/p2565720 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!