مقایسه تجویز ادامه دار و ناپیوسته باکتری های پروبیوتیکی Lactobacillus sp.، Bacillus thuringiensis و B. cereus در جیره غذایی بر فراسنجه های بیوشیمیایی ماهی باس دریایی (Lates calcarifer)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این مطالعه با هدف تعیین اثر تجویز مختلف پروبیوتیک ها بر تغییرات فراسنجه های بیوشیمیایی بچه ماهیان باس دریایی (Lates calcarifer) انجام شد. تعداد 420 بچه ماهی باس دریایی با میانگین وزن 5/4 ± 34 گرم تهیه و به طور تصادفی در قالب هفت گروه با سه تکرار (هر تکرار 20 عدد ماهی) تقسیم و به مدت 90 روز با جیره‏های آزمایشی تغذیه شدند. گروه‏ یک شامل سویه های مختلف لاکتوباسیلوس پلنتاروم؛ گروه دو شامل لاکتوباسیلوس پلنتاروم، لاکتوباسیلوس بولگاریکوس، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و لاکتوباسیلوس رامنوسوس به صورت ترکیبی (ترکیب لاکتوباسیلوس ها)؛ گروه سه شامل ترکیب جیره های یک و دو و باسیلوس سریوس و باسیلوس ترنجیینسوس (دارای خواص کویروم کوینچینگ) که به صورت دو هفته درمیان به ماهی ها تجویز شد. گروه 4 (شاهد) بدون پروبیوتیک بود. گروه های پنج، شش و هفت مشابه گروه های یک، دو و سه بودند که به صورت ادامه دار به ماهی ها تجویز شدند. نتایج نشان داد مقدار کلسترول سرم خون در انتهای آزمایش در تیمار هفت نسبت به گروه شاهد افزایش معنی داری داشت. کلسیم در تیمار سه بیشترین مقدار را نسبت به دیگر تیمارها نشان داد. مقدار پروتیین تام در انتهای آزمایش در تمام تیمارها نسبت به گروه شاهد کاهش نشان داد. در مورد مقدار آلبومین سرم نیز بیشترین مقدار مربوط به گروه شش بود. گروه هفت بیشترین مقدار تری گلیسرید و گلوکز را در انتهای آزمایش نشان داد. کمترین مقدار ALP مربوط به گروه یک و کمترین مقدار AST مربوط به گروه شش بودند، در حالی که مقدار ALT تفاوت معنی دار نشان نداد. در سنجش مقدار Cpk و HDL کمترین مقدارها متعلق به گروه یک بودند. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که استفاده از مخلوط پروبیوتیک ها به صورت ناپیوسته می تواند اثرات مثبتی  بر فراسنجه های بیوشیمیایی خون اعمال کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 70
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2567137 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!