اثر کودهای کمپوست زباله شهری و باکتری های محرک رشد بر برخی ویژگی های مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی درخت توت سیاه (Morus nigra)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

درخت توت می تواند در شرایط آب و هوایی مختلف رشد کند. برگ درخت توت به عنوان غذای کرم ابریشم می باشد و نقش اساسی در تولید ابریشم دارد. بنابرین بهبود وضعیت کیفی و کمی برگ توت از نظر تولید ابریشم اهمیت فراوانی دارد. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر باکتری های محرک رشد و پسماند زباله شهری بر ویژگی های مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی درخت توت رقم کن موچی بود. برای انجام این پژوهش تعداد 27 نهال توت از موسسه تحقیقات ابریشم کشور تهیه شد. این پژوهش به صورت طرح بلوک کامل تصادفی با سه تکرار انجام شد. تیمارهای مورد استفاده شامل دو سطح از پسماند زباله شهری (دو و چهار درصد)، دو سطح باکتری سودوموناس (106 و 106×5 سلول در گرم خاک) و شاهد بود. برخی از ویژگی های فیزیولوژیکی مانند میزان فسفر، نیتروژن، پتاسیم، پروتیین و قند در برگ اندازه گیری شد. همچنین برخی از ویژگی های مورفولوژیکی گیاه شامل وزن تر، شاخص سطح برگ، سطح ویژه برگ، طول برگ و غیره نیز اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که بیشترین مقدار پروتیین و سطح برگ در تیمار ترکیبی سطح دوم کمپوست و باکتری به ترتیب معادل 57/22 درصد و 2005 میلی متر مربع به دست آمد. نتایج نشان داد که با افزایش مقدار کمپوست و باکتری به خاک کیفیت برگ از نظر شاخص‏ های فیزیولوژیکی مانند مقدار پروتیین و قند و مورفولوژیکی مانند سطح برگ، سطح ویژه و غیره افزایش معنی داری یافته است. به طور کلی نتایج به دست آمده نشان داد که از ترکیب کودهای آلی و زیستی می توان به جای کودهای شیمیایی جهت تامین عناصر مورد نیاز گیاه توت استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568253 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!