بررسی عوامل انسانی موثر در بروز تصادفات با استفاده از روش آمیخته

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 تصادفات نتیجه نقص سیستم رانندگی است که می توان آن را در اجزایش یعنی انسان، وسیله نقلیه، راه و ارتباط بین آنها مشاهده کرد، اما نتیجه مطالعات داخلی و بین المللی، عامل انسانی را مهم ترین علت وقوع تصادفات دانسته اند. بر این اساس هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی عوامل انسانی موثر در بروز تصادفات شهرستان رباط کریم است.

روش

 این پژوهش از نوع مطالعات آمیخته [1] به شمار می رود که در آن ترکیبی از روش کمی و کیفی استفاده شده است. در بخش کمی از آمار و اطلاعات مربوط به تصادفات 10 ماهه اول سال 1400 شهرستان رباط کریم استفاده شده است و در بخش کیفی نیز با گردآوری اطلاعات حاصل از مصاحبه، شناختی عمیق تر از مسیله مورد مطالعه به دست می آید. روش گردآوری اطلاعات در بخش کمی، اسنادی است که در آن از بانک های اطلاعاتی پلیس راهور استفاده شده است. در بخش کیفی، روش گردآوری اطلاعات، به شیوه مصاحبه بوده است. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها نیز در بخش کمی از فنون تجزیه و تحلیل و آمارهای توصیفی برای تحلیل داده های آماری به دست آمده از بانک های اطلاعاتی راهور استفاده شده است. در بخش کیفی، تحلیل محتوای مصاحبه ها با استفاده از فنون تحلیل محتوای کیفی، به طور خاص تحلیل مضمون استفاده شده است.

یافته ها

 در بخش کمی و بر اساس اطلاعات حاصل از تجزیه و تحلیل تصادفات 10 ماهه شهرستان رباط کریم، مهم ترین علت تامه تصادفات با فراوانی 350، 43درصد علت تامه کل تصادفات بوده است. همچنین در بخش کیفی و بر اساس یافته های حاصل از مصاحبه ها، مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر، استفاده از تلفن همراه، عدم احساس مسیولیت رانندگان، رفتار تهاجمی، هیجان خواهی و میل به سرعت، عدم شناخت صحیح از مقررات راهنمایی و رانندگی، ضعف تشخیص، فقدان تجربه، فقدان مهارت، کاهش توانایی و عکس العمل در افراد مسن و خستگی و خواب آلودگی مهم ترین عوامل انسانی وقوع تصادفات بوده است.

نتیجه گیری

 در نهایت با تحلیل مضامین استخراج شده از مصاحبه ها، عوامل شخصیتی، عوامل جسمی، عوامل مرتبط با آموزش و عوامل مرتبط با تجربه و مهارت به عنوان مهم ترین عوامل انسانی موثر در وقوع تصادفات شهرستان رباط کریم شناخته شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 140
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2568758 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!