مقایسه تاثیر سه شیوه تمرینی برحس عمقی و تعادل در زنان بسکتبالیست

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه

 با توجه به میزان بالای شیوع آسیب های غیربرخوردی اندام تحتانی در میان زنان ورزشکار و اهمیت حس عمقی و تعادل در بروز آسیب، لزوم شناسایی راهکارهای موثر و کم هزینه ضروری به نظر می رسد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه اثر تمرین های عصبی - عضلانی، قدرتی و ترکیبی بر حس عمقی زانو و تعادل در زنان بسکتبالیست طراح شد.

مواد و روش ها

 42 بسکتبالیست زن با میانگین سنی 88/1±73/20 سال و میانگین قد 57/6±47/172 سانتی متر و میانگین وزن 98/4±54/63 کیلوگرم و میانگین شاخص توده بدنی 17/1±36/21، در قالب سه گروه آزمایش «عصبی- عضلانی»، «قدرتی» و «ترکیبی» و یک گروه کنترل به صورت هدفمند انتخاب شدند. گروه های آزمایش به مدت شش هفته و سه جلسه در هفته، برنامه های تمرینی را اجراکردند. حس عمقی زانو توسط دستگاه ایزوکینتیک بایودکس 4 (Isokinetic Biodex) و با آزمون بازسازی زاویه ای فعال، و تعادل پویا با آزمون عملکردی تعادل (star excurtion balance test)، قبل و بعد از برنامه تمرینی ارزیابی شد. آزمون تحلیل واریانس اندازه های تکراری آنوا (Repeated measure Anova)، تی زوجی (Paired T-Test) و آزمون تعقیبی توکی (Tukey post hoc test) روش های آماری مورد استفاده بودند.

یافته ها

 اجرای برنامه تمرینی در هر سه گروه آزمایش سبب پیشرفت معنادار در حس عمقی زانو و تعادل پویا شد (05/0>p). بین چهار گروه در حس عمقی زانو و تعادل پویا تفاوت معنادار بود (05/0>p).

نتیجه گیری

 تمرین های ترکیبی و پس از آن تمرینات عصبی- عضلانی می توانند به عنوان شیوه های اثربخش بهبود عملکرد عصبی - عضلانی در برنامه ورزشی ورزشکاران زن مخصوصا بسکتبالیست ها گنجانده شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568856 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!