بررسی و تحلیل دو مجموعه جدید اشعار نیما یوشیج («نوای کاروان» و «صدسال دگر») بر اساس تئوری های او درباره شعر و شاعری
«صدسال دگر» و «نوای کاروان» دو مجموعه منتشر شده تازه ای است که به همت فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی از میراث نیما یوشیج چاپ شده است. تیوری های نیما یوشیج درباره شعر و شاعری در مجموعه های چاپ شده پیشین او آمده است و سیر تحولات شعری او را می توان ترسیم کرد؛ با این وجود بسیاری از اشعار دیگر نیما یوشیج در این دو دفتر اخیر وجود دارند که در تحلیل روند تحولات شعری او بسیار حایز اهمیت اند. در پژوهش حاضر با در نظر گرفتن مهم ترین نظریات نیما از جمله توجه به سمبلیسم، دکلماسیون و روند طبیعی کلام، الگوی وصفی و روایی، عینیت و ذهنیت، هارمونی و استحاله به بررسی این دو مجموعه پرداخته ایم. نتایج نشان می دهد که نیما برای رسیدن به سمبلیسم علاوه بر ادبیات غرب به ادبیات کلاسیک خصوصا «تمثیل» و «نمادهای عرفانی» علاقه زیادی نشان می دهد. علاوه بر ساختار نمایشی، نیما از ظرفیت «روایت» و «داستان» برای بیان مطالب خود استفاده می کند و تلاش می کند تا با طبیعت درآمیزد و برخلاف شعر کلاسیک، توصیفی عینی و بیرونی از آن ارایه بدهد. نیما شعر کلاسیک را دارای وحدتی اندام وار نمی بیند و تمام عناصر شعر را در راستای ایجاد یک ترکیب هماهنگ که آن را «هارمونی» و «فرم» می نامد، قرار می دهد.
نیما یوشیج ، نوای کاروان ، صدسال دگر ، عینیت و ذهنیت ، هارمونی ، شعر معاصر
-
بررسی مقایسه ای دانش اهریمن در اندیشه زروانی و سنت اسکاندیناوی
عبداالله بابااحمدیان، سیما منصوری*، ، فرزانه رحمانیان کوشککی
نشریه پژوهش های ادیانی، پاییز و زمستان 1402 -
بررسی و مقایسه دژخردی در شاهنامه فردوسی و ایلیاد و اودیسه
نازنین مطوری، ، ، سیما منصوری
مجله سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، شهریور 1402 -
خلاقیت ادبی در اشعار احمد شاملو
رویا پروین، *، ، سیما منصوری منصوری
نشریه زبان و ادب فارسی، زمستان 1401 -
Commitment and People-Centeredness in the Poetic Elements of Ballads (Aref, Bahar, Rahi Mo’ayyeri and Moeini Kermanshahi)
Sara Moradi, Sima Mansouri*, ,
International Journal of Ethics & Society, Autumn 2022