مدل ریاضی زنجیره تامین چندسطحی پایدار با رویکرد الگوریتم فراابتکاری (مطالعه موردی : کارخانجات اتمسفر واحد سازه های نیروگاهی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

در زنجیره های تامین پیچیده امروزی، در پایدار بودن علاوه بر اهمیت کاهش هزینه ها، دو منظر اجتماعی و زیست محیطی نیز اهمیت زیادی به دست آورده اند. این تحقیق به دنبال ارایه مدل زنجیره تامین چندسطحی پایدار در بخش تولید محصولات نیروگاهی گروه کارخانجات صنعتی و تولیدی می باشد.

روش شناسی پژوهش:

 برای مساله مورد نظر، یک مدل ریاضی ارایه شده است که اهداف آن عبارتند از: حداکثرسازی مسیولیت اجتماعی، کمینه سازی انتشار آلاینده های زیست محیطی و کمینه سازی هزینه های زنجیره تامین. با توجه به اینکه برنامه ریزی پایدار زنجیره تامین مساله ای Np-Hard است، از الگوریتم فراابتکاری نهنگ و ژنتیک برای ارایه و حل مدل استفاده کرده ایم.

یافته ‎ها: 

جهت حل مدل ارایه شده، مسایل نمونه آزمایشی در سه گروه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ با توجه داده های شرکت اتمسفر طراحی گردیده و نتایج دو الگوریتم بهینه سازی نهنگ و الگوریتم ژنتیک با توجه به شاخص های مقایسه ای کیفیت، پراکندگی، یکنواختی و زمان حل با یکدیگر مقایسه شده اند.

اصالت/ارزش افزوده علمی:

 نتایج نشان داد الگوریتم نهنگ دارای توانایی بالاتر، جهت دستیابی به جواب های باکیفیت تر و نزدیک بهینه از منظر شاخص کیفیت و اکتشاف و استخراج ناحیه شدنی جواب از منظر شاخص پراکندگی، نسبت به الگوریتم ژنتیک می باشد. نتایج شاخص یکنواختی و زمان حل نیز نشان داد، الگوریتم ژنتیک دارای زمان حل کمتر می باشد و فضای جواب را به صورت یکنواخت تر جستجو می کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568891 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!