ارزیابی بالینی اثر متیل پردنیزولون سدیم سوکسینات و ملوکسیکام در آسیب حاد نخاعی تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

سیستم عصبی مرکزی ظرفیت ترمیمی محدودی دارد و هرگونه آسیب نخاعی می تواند باعث ناتوانی مداوم در عملکردهای حرکتی، حسی و خودمختار شود. برای جلوگیری از این پیامد، زنجیره ای از واکنش های مضر ایجاد شده در اطراف ضایعه باید مسدود شود.

هدف

در مطالعه حاضر، اثرات بالینی متیل پردنیزولون سدیم سوکسینات و ملوکسیکام بر آسیب حاد نخاعی در مدل حیوانی رت مقایسه شده است.

روش کار

24 رت نر ویستار را به طور تصادفی به 4 گروه شامل: گروه شم، گروه دارونما، گروه متیل پردنیزولون سدیم سوکسینات (30 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن، وریدی) با آسیب نخاعی و گروه ملوکسیکام (1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن، زیرجلدی) با آسیب نخاعی، تقسیم کردیم. از یک کاتتر آمبولکتومی فوگارتی برای ایجاد آسیب فشاری به قطعه T8-T9 نخاع موش ها استفاده کردیم. داروها یک ساعت پس از جراحی تزریق شدند. ارزیابی عصبی با استفاده از آزمون بازو -بتی -برسنان، بلافاصله پس از بهبودی و سپس یک بار در هفته تا 6 هفته انجام شد.

نتایج

طبق نتایج آزمون بازو -بتی -برسنان، تجویز تک دوز MPSS، یک ساعت پس از آسیب در بهبود عملکرد حرکتی نسبت به گروه دارونما موثر بود و از نظر آماری معنی دار بود. اما از نظر آماری بین گروه MPSS و ملوکسیکام (به ترتیب گروه های 3 و 4) و همچنین بین ملوکسیکام (گروه 4) و دارونما تفاوت معنی داری وجود نداشت (0/01<P).

نتیجه گیری نهایی: 

در ارزیابی بالینی، تجویز تک دوز متیل پردنیزولون سدیم سوکسینات، یک ساعت پس از آسیب، نسبت به ملوکسیکام در بهبود عملکرد حرکتی موثر بود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
129 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p2571789 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!