استرس شغل معلمی: شیوع، منابع، و پیامدهای استرس شغلی در میان معلمان مقاطع ابتدایی و متوسطه

چکیده:
یک پیمایش پرسشنامه ای برای بررسی شیوع استرس، منابع و پیامدهای آن در دو گروه نمونه معلمان مقطع ابتدایی و متوسطه انجام شد. برای گروه اول، ده مدرسه از ناحیه 4 تهران به طور تصادفی از فهرست مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش ایران انتخاب و از هر یک از آنها، 8 معلم انتخاب شدند. نمونه نهایی شامل 80 معلم تمام وقت مدرسه ابتدایی بود. آزمودنی های گروه دوم به همان شیوه نمونه گیری گروه اول انتخاب شدند و در نهایت 80 معلم هم از مقطع متوسطه انتخاب شدند. داده ها توسط پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد و این پرسشنامه شامل سه بخش بود: الف) اطلاعات جمعیت شناختی در مورد جنس، سن، وضعیت تحصیلی، تجربه آموزشی و تعدادی متغیر که به نظر می رسید مسائلی عمده در حرفه معلمی باشند؛ ب) سنجش استرس شغلی؛ ج) ارزیابی کننده همبسته های استرس شغلی.
هدفهای عمده این مطالعه عبارت بودنداز:1- مشخص کردن شیوع استرس در بین معلمان شاغل در مقطع ابتدایی ومتوسطه؛ 2- تعیین منابع فشارکاری به عنوان استرس زاترین منابع درک شده توسط معلمان مقطع ابتدایی و متوسطه؛ 3- مشخص ساختن نتایج استرس کاری که به صورت پیامدهای استرس اندازه گیری شد.
نتایج مطالعه حاضر، سطوح بالاتر شیوع استرس شغلی را درمیان معلمان مقطع ابتدایی نسبت به مقطع متوسطه آشکار ساخت. تنها در مورد چند متغیر جمعیت شناختی نتایج معناداری در هر دو مقطع یافت شد. مهم ترین منابع استرس کاری شامل انواع جنبه های حرفه معلمی بود، و این منابع در میان هر دو مقطع ابتدایی و متوسطه بسیار شبیه بودند. تحلیل عامل ماهیت چند بعدی استرس شغل معلمی را به جای ماهیت تک بعدی تایید کرد. در نهایت، مهم ترین پیامدها برای معلمان مقطع ابتدایی شامل عدم رضایت شغلی، خستگی، تحقیرشغل خود و بی تفاوتی نسبت به شغل بود. برای معلمان مقطع متوسطه مهم ترین پیامدها در زمینه بهداشت روانی به صورت نشانه های جسمانی، اضطراب و بی خوابی و عدم کفایت در نقش های اجتماعی و افسردگی بود
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p25726 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!