رابطه فرهنگ سازمانی با اثر بخشی مدیران در جهت حفظ و تعلق خاطر کارکنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 زمینه و هدف

هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین تاثیر فرهنگ سازمانی اثر بخش برای افزایش تعلق خاطر و حفظ کارکنان است.این مطالعه از "نظریه تبادل اجتماعی " به عنوان یک عدسی نظری برای روشن شدن پدیده ها استفاده می کند.

روش شناسی

 پژوهش حاضر از نظرفایده کاربردی و از جنبه هدف توصیفی بوده و از لحاظ مسیر جهت همسویی و سازگاری بین متغیرها از تحلیل رگرسیون استفاده گردیده است . همچنین نحوه گرد آوری اطلاعات بصورت میدانی با استفاده از پرسشنامه صورت پذیرفته جامعه آماری شامل کلیه مدیران ، کارشناسان و کارکنان دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی (پلیس10 +) در سطح استان گیلان می باشد، روش نمونه گیری احتمالی با حجم تعداد نمونه 392 نفر می باشد.

یافته ها

برای تمامی پیوندهای فرضی (روابط مستقیم و غیرمستقیم) نتایج مثبت به دست آمد. نتایج انواع مختلف فرهنگ سازمانی با اثربخشی مدیریتی همبستگی مثبت و معناداری داشتند. مقادیر ضریب همبستگی از کمترین مقدار 187/0r = بین فرهنگ بازار وارتباط مدیریت تا بیشترین مقداریعنی734/ 0r = بین ارتباط مدیریت وحفظ کارکنان متغیر است.

نتایج

این مطالعه بینش هایی را در مورد تفاوت های فرهنگی و ظرافت های چگونگی تاثیر فرهنگ سازمانی بر اثربخشی مدیریتی رهبران در سازمان های دولتی خدمات الکترونیک ارایه می دهد. و بیان می دارد که درک و بهبود فرهنگ سازمانی می تواند منجر به ایجاد فضای بین فردی مناسب که به ارتقای اثربخشی مدیریتی کمک نماید، نتیجه حاصل از این ارتباط تاثیر مستقیمی بر تعلق خاطر کاری و حفظ کارکنان در سازمان خواهد داشت .بنابراین اگر رهبران بر فرهنگ سازمانی تمرکز کنند، در ایجاد یک محیط کار مولد و سالم برای کارکنان خود موفق خواهند شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 176
لینک کوتاه:
magiran.com/p2572759 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!