بررسی ضریب درگیری دانش آموزان با کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی بر پایه روش ویلیام رومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مطالعات اجتماعی دانشی است که از انسان و روابط او با محیط های اجتماعی، فرهنگی و طبیعی تحولات زندگی بشر در گذشته، حال و آینده و جنبه های گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و محیطی بحث می کند. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی ضریب درگیری دانش آموزان با محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی بود.

روش پژوهش: 

در این پژوهش توصیفی از روش ویلیام رومی استفاده شد. به این صورت که از تقسیم مقوله های فعال بر غیرفعال محتوای کتاب اعم از متن، پرسش ها و تصاویر، ضریب درگیری به دست می آید. د رصورتی که ضریب درگیری بین 4/0 تا 5/1 باشد محتوای کتاب فعال و اگر کمتر از 4/0 باشد غیرفعال است. همچنین ابزار گردآوری اطلاعات فهرست وارسی بود که بر اساس مبانی نظری تهیه و روایی و پایایی آن توسط اساتید علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تایید شد.

یافته ها

نتایج به دست آمده نشان داد که متن کتاب مطالعات اجتماعی با ضریب درگیری 14/0 غیرفعال بوده و از پویایی لازم برخوردار نمی باشد و بیشتر به بیان حقایق و ارایه مطالب می پردازد، پرسش های کتاب نیز با ضریب درگیری 34/2 غیرفعال بوده و ضریب درگیری آن ها در محدوده تعیین شده توسط ویلیام رومی قرار ندارد و تصاویر کتاب با ضریب درگیری 14/0 نشان دهنده غیرفعال و غیرپویا بودن آن ها می باشد و می توان گفت زمینه را برای فعالیت و یادگیری فعال فراهم نمی کند.

نتیجه گیری

هر سه مقوله متن، پرسش ها و تصاویر کتاب مطالعات اجتماعی پایه ی سوم ابتدایی در محدوده تعیین شده توسط ویلیام رومی قرار نداشته و به روش غیرفعال تدوین شده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2573323 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!