زردچوبه شاخص های همودینامیک را در بیماران مبتلا به سندرم حاد کرونری بهبود می بخشد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

سندرم کرونر حاد یکی از شایع ترین بیماری های قلبی و اصلی ترین عامل ناتوانی و مرگ می باشد، تغییر شاخص های همودینامیک وضعیت بیماران را به خطر می اندازد. مطالعات نشان دادند زردچوبه بر میزان فشار خون، تنفس و درجه حرارت اثر دارد. با توجه به گرایش عمومی نسبت به مکملهای گیاهی، هم چنین عدم وجود عوارض جانبی زردچوبه، هدف این مطالعه تعیین اثر زردچوبه بر شاخص همودینامیک در بیماران سندرم کرونر حاد بود.

مواد و روش ها

در این کارآزمایی بالینی سه سوکور، 270 بیمار سندرم کرونر حاد بخش مراقبت ویژه بیمارستان کوثر سمنان از آذر 1399 تا اسفند 1400 وارد مطالعه شدند. سپس با بلوک بندی تصادفی سه تایی در سه گروه مداخله، درمان نما و شاهد (هر گروه 90 بیمار) مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه مداخله قرص 500 میلی گرمی زردچوبه را ساعت 9 صبح بعد از صبحانه به مدت سه روز دریافت کرد. گروه درمان نما، قرص 500 میلی گرم نشاسته، اویسل و لاکتوز را ساعت 9 صبح بعد از صبحانه به مدت سه روز دریافت کرد. گروه شاهد فقط مداخلات روزمره را دریافت کردند. شاخص های همودینامیک سه روز متوالی، قبل و نیم ساعت بعد از مداخله با مانیتور پویندگان راه سلامت ثبت گردید.

یافته ها

میانگین کاهش تعداد ضربان قلب در گروه مداخله در روز اول (001/0=P)، روزدوم (001/0P<) و روز سوم (001/0P<) به طور معنی داری از گروه درمان نما بیش تر بوده است. هم چنین میانگین کاهش تعداد ضربان قلب گروه مداخله با گروه شاهد در روز اول تفاوت معنی دار نداشت (999/0P>)، اما روز دوم (001/0P<) و روز سوم (001/0P<) کاهش بیش تری داشت. فشارخون سیستولیک و دیاستولیک گروه مداخله از درمان نما (001/0P<) و در گروه مداخله با شاهد (001/0P<) کاهش بیش تر و اشباع اکسیژن خون شریانی در گروه مداخله از درمان نما (001/0P<) و در گروه مداخله از شاهد (001/0P<) افزایش بیش تری داشت. درجه حرارت و تعداد تنفس تفاوت معنی داری نداشت.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد زردچوبه می تواند سبب کاهش تعداد نبض، فشارخون سیستول و دیاستول و افزایش اشباع اکسیژن خون شریانی شود، بنابراین استفاده از این روش ساده و مقرون به صرفه، در بخش مراقبت ویژه پیشنهاد می شود. انجام مطالعات بیش تر برای ارزیابی تاثیر زردچوبه بر شاخص همودینامیک توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p2573998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!