ارائه مدل جامع توانمندسازی منابع انسانی برای سازمان تامین اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ارزش استراتژیک منابع انسانی از این واقعیت ناشی می شود که جدا از منابع دیگر که منفعل هستند، دارای قدرت تصمیم گیری و اختیار بوده و از مزیت رقابتی، نسبت به دیگر منابع برخوردار است؛ لذا هدف از این پژوهش ارایه مدل جامع توانمندسازی در سازمان تامین اجتماعی بوده است.

روش شناسی:

 این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از جهت روش تحقیق کمی و کیفی (آمیخته) و از جهت گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی بوده است. در بخش کیفی پس از احصاء سنجه ها و شاخص های مستخرج از مبانی نظری، پرسشنامه ای محقق ساخته بر مبنای طیف لاوشه و لیکرت تهیه و پس از طی نمودن مراحل نظرسنجی دلفی مدل مفهومی استخراج شد. سپس در بخش کمی برای تشخیص عامل های مدل از روش تحلیل عاملی اکتشافی و برای برازش الگو از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه از خبرگان و صاحب نظران بوده است. گروه اول شامل اساتید دانشگاهی که رشته دانشگاهی و حوزه تدریس آنان با زمینه پژوهش مرتبط و گروه دوم شامل خبرگان سازمانی با درجه دانشگاهی کارشناسی ارشد به بالا و با سوابق مدیریتی و تجربی مرتبط با منابع انسانی بوده است. تجزیه وتحلیل آماری با استفاده از نرم افزار Spss جهت خوشه بندی شاخص ها و ایجاد مولفه های پژوهش و نرم افزار Smart Pls جهت تایید مدل پژوهش انجام شده است.

یافته ها

نتایج این پژوهش 11 مولفه و 37 شاخص را به عنوان مهم ترین عوامل توانمندسازی جامع شناسایی نمود و مشخص نمود که افراد به طور فردی زمانی توانمند خواهند شد که هوش درون فردی، آموزش خلاقیت محور، خویشتن شناسی روان شناختی، عملکرد درونی، تصمیم گیری دانش محور و خودکارآمدی فردی در کنار هم قرار گیرند و در حیطه جمعی و تیمی و سازمانی زمانی توانمند خواهند شد که فرهنگ ادهوکراسی، پاداش درونی، خودکارآمدی بنیادی و خط مشی تعاملی در کنار هم قرار گیرند.

نتیجه گیری

نتایج تحقیق نشان می دهد که ابعاد، مولفه ها و شاخص های استخراجی مورد تایید جامعه هدف قرار گرفت است.

زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2574223 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!