تحلیل توزیع فضایی سالمندی و مهاجرت داخلی در شهرستان های کشور بین سال های 1385 تا 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

با توجه به الگوی سنی مهاجرت و نیز روند سالمندی در کشور، هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر میزان مهاجرت بر الگوی توزیع فضایی سالمندی شهرستان های کشور طی سال های 1385 تا 1395 است. 

مواد و روش ها

این مطالعه از نوع تحلیل ثانویه و توصیفی تحلیلی است. منبع استفاده شده داده های سرشماری عمومی نفوس و مسکن بوده و واحد تحلیل نیز شهرستان های کشوراست. برای تحلیل داده ها از شاخص های همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس در قالب نرم افزار SPSS نسخه 22 و برای نمایش نقشه های توزیع فضایی از GIS استفاده شده است.

یافته ها

بررسی روند مهاجرت در شهرستان ها نشان داد شهرستان های مهاجرفرست با از دست دادن جمعیت جوان خود به سمت سالمندی رفته اند. این در حالی است که شهرستان های جوان عمدتا مهاجرپذیر هستند. درنتیجه، هر ساله بر نسبت شهرستان های سالمند افزوده شده است. همبستگی رابطه میزان خالص مهاجرت با شاخص سالمندی حاکی از رابطه معکوس (0/363-، 0/303- و 0/216-) این 2 متغیر طی هر 3 دوره مهاجرتی بوده است. با افزایش میزان خالص مهاجرت، شاخص سالمندی کاهش پیدا می کند. نتایج تحلیل واریانس نیز نشان از تفاوت معنادار میزان خالص مهاجرت در سطح شهرستانی دارد (در سطح معنا داری 0/000). توزیع فضایی شهرستان های کشور نیز نشان داد شهرستان های مهاجرفرست مناطق غربی و شمال غربی در مقایسه با سایر مناطق سرعت سالمندی بالاتری دارند. 

نتیجه گیری

با توجه به سوال پژوهشی تحقیق باید گفت که الگوی فضایی سالمندی در جمعیت ایران درمجموع با توجه به شاخص های مطالعه شده به صورت خوشه ای پراکندگی داشته و جمعیت ایران در حال گذار از میان سالی به سالمندی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p2574581 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!