تجربه زیسته مشاوران مدارس از ارائه خدمات مشورتی به معلمان و والدین در دوره همه گیری کرونا: مطالعه ای پدیدارشناختی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر با هدف شناخت تجربه زیسته مشاوران مدرسه از ارایه خدمات مشورتی به والدین و معلمان در طول دوره همه گیری کرونا انجام شد. طرح پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناختی و جامعه پژوهش شامل همه مشاوران مدارس تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود. روش نمونه گیری هدفمند بود و تا اشباع داده ها ادامه یافت. حجم نمونه نیز شامل 10 نفر (7 زن و 3 مرد) و ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. داده های این پژوهش به روش تحلیل مضمون از نوع کلایزی و با استفاده از نرم افزار MAXQDA20 تجزیه و تحلیل شدند و 5 مضمون اصلی و 18 مضمون فرعی به دست آمد. مضامین الگوهای مشورتی، موانع و چالش های ارایه خدمات مشورتی، جنبه های مثبت شرایط همه گیری، خصوصیات و شایستگی های مشورت دهنده و آسیب شناسی دوران کرونا با ارایه خدمات مشورتی به منزله محورهای اصلی تجربیات مشاوران مدرسه شناخته شدند. براساس یافته های این پژوهش، ارایه خدمات مشورتی بر ابعاد گسترده ای از خدمات مشاور مدرسه تاثیر می گذارد و به منزله خدمتی غیرمستقیم از همه ظرفیت های سیستم مدرسه برای رشد و پیشرفت دانش آموز بهره می گیرد؛ با این حال این خدمت مهم در مدارس هنوز به خوبی به کار گرفته نمی شود و با موانع و چالش هایی روبه رو است؛ براین اساس پیشنهاد می شود دوره های ضمن خدمت برای مشاوران مدرسه تدوین شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 66
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2575808 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!