خط‏ مشی ناشران در انتخاب موضوع کتاب‏ های تالیفی چاپی کودکان و نوجوانان و تحلیل موضوعی آنها بر اساس نظام رده ‏بندی دهدهی دیویی در فاصله زمانی 1400-1358

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

ناشران با انتشار کتاب‏ هایی با موضوع های متنوع می‏توانند بر غنای مجموعه انتشاراتی خود بیفزایند. در میان انواع ناشران، ناشران کتاب کودک و نوجوان با توجه به اهمیت این دوره سنی، با انتشار کتاب‏ هایی در زمینه ‏های مختلف نقش بسزایی در پرورش و رشد قوه تخیل کودکان و نوجوانان و ارضای حس کنجکاوی آنها ایفا می ‏کنند. هدف پژوهش حاضر واکاوی خط‏ مشی ناشران در انتخاب موضوع کتاب‏ های تالیفی چاپی کودکان و نوجوانان و تحلیل موضوعی آنها بر اساس رده‏ بندی دهدهی دیویی در سال‏های 1400-1358 است. 

روش پژوهش: 

پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی است. این پژوهش با دو رویکرد کمی و کیفی انجام شده است. در رویکرد کمی، به منظور تحلیل موضوعی کتاب‏ های کودکان و نوجوانان بر اساس رده ‏بندی دهدهی دیویی از روش مشاهده سندی استفاده شده است. به منظور تحلیل خط‏ مشی انتخاب موضوع ناشران کودک و نوجوان از روش نظریه داده بنیاد (گراندد تیوری) استفاده شده است. برای تحلیل موضوعی کتاب های کودکان و نوجوانان، فهرست برگه ‏های کتاب‏ های تالیفی چاپی ناشران مورد مطالعه، موجود در کتابخانه ملی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین، به منظور مطالعه خط‏ مشی انتخاب موضوع ناشران، مصاحبه نیمه ساختاریافته با 12 ناشر انجام شد که داده ‏ها در سه مرحله کدگذاری، تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در فاصله زمانی 1400-1358، ناشران کتاب کودک و نوجوان، در مجموع بیشترین تولید کتاب را در رده موضوعی 890 (رده ادبیات فارسی) داشته‏ اند و نتایج بررسی محتوای کتاب‏ های کودکان و نوجوانان بیانگر آن است که کتاب‏ هایی با موضوعات اجتماعی و مذهبی همواره در انتخاب موضوع مورد توجه ناشران بوده است. همچنین نتایج نشان داد که کتاب‏ های علمی، اخلاقی، تربیتی، روانشناسی و کتاب‏ های مرجع برای انتشار کمتر مورد توجه قرار گرفته‏ اند. مطابق با یافته‏ های پژوهش، اقتضایات جامعه و درخواست های مخاطبان در انتخاب موضوع برای نشر کتاب همواره مورد توجه ناشران بوده است. علاوه براین، نتایج این پژوهش نشان داد که مقوله های انتخاب موضوع، خط‏ مشی و برنامه ‏ریزی، گرایش های موضوعی، تعامل و ارتباط و نگرش و دیدگاه ناشران از عوامل موثر در انتخاب موضوع است.

نتیجه گیری

یافته‏ های پژوهش تصویری از وضعیت نشر کتاب کودک و نوجوان در موضوع‏ های مختلف در چهار دهه اخیر را نشان می دهد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه ‏‏ها، پس از کدگذاری، در قالب مدل پارادایمی قرار گرفته و مدل خط‏ مشی انتخاب موضوع ناشران بر اساس آن شکل گرفته است که این خود می تواند تصویری از نشر کتاب کودک و نوجوان در سه دهه اخیر برای تحلیل و برنامه‏ ریزی به دست دهد. شناسایی عوامل موثر بر نشر کتاب کودک و نوجوان، به ناشران کمک می ‏کند تا ضمن شناخت این عوامل و نیز چالش‏ ها و محدودیت ‏ها، گام‏ هایی در جهت بهبود وضعیت نشر کتاب کودک و نوجوان و تنوع موضوعی بردارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2577064 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!