تحلیل استعاره های مفهومی حوزه عشق در کتاب «اوراق الورد» از مصطفی صادق الرافعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

استعاره مفهومی که برای اولین بار با کتاب «استعاره هایی که با آن زندگی می کنیم» (1980) از لیکاف و جانسون شروع شد، استعاره را  نه ابزاری برای زیبایی آفرینی و ابداع هنری بلکه ابزاری برای تفکر می داند که به طور خودکار در زندگی بشر جریان دارد؛ معانی ثانوی و اغراض بلاغی متکلم همواره ورای پرده های ناپیدای مجاز و از جمله استعاره مفهومی پنهان است و تحلیل استعاره مفهومی در متون ادبی لایه های پنهان معانی و اغراض نهفته ادیب را برای مخاطب آشکار می سازد.  کتاب «اوراق الورد» (1931) از نظر محتوا و شکل خلاقانه ترین کتاب «مصطفی صادق الرافعی» (1880-1937) است که به مرحله نضج کامل رسیده  است. موضوع این کتاب عشق و سرشار از تصویرسازی های بدیع است. اما باید دید نویسنده عشق را چگونه با استعاره مفهوم سازی کرده است. مقاله پیش رو به شیوه توصیفی - تحلیلی انجام شده است و سعی دارد که با تکیه بر نظریه جورج لیکاف و مارک جانسون استعاره های مفهومی این رمان را تحلیل کند. هدف از پژوهش حاضر شناخت انواع استعاره های مفهومی و تصویری عشق در اوراق الورد است. یافته ها نشان داد که رافعی مفاهیم حوزه عشق را در قالب استعاره های تصویری و ساختاری زیبا با مفاهیمی چون عطر، شیشه عطر، سحر، نور، گل، آتشفشان، حیوان وحشی و انسان مفهوم سازی کرده و  نور محوری ترین واژه  در مفهوم سازی عشق است.  رافعی در واقع با استعاره های تخیلی و خلاق و جدید معنای جدیدی به عشق بخشیده است و چون در مفهوم سازی عشق هدفی عرفانی را دنبال می کند همه چیز را خوب و زیبا جلوه می دهد و نکات منفی عشق را ورای استعاره های زیبا پنهان می سازد. همچنین او با سبک خاص خود استعاره های مفهومی را در یک ساختار گردآورده و تناظرها را بیان کرده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 128
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2578063