شناسایی موانع و چالش های گسترش صنعت گل و گیاهان زینتی در استان البرز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

صنعت گل و گیاهان زینتی، نقش مهمی در اقتصاد کشاورزی ایران و بسیاری از کشورهای جهان دارد. با این وجود، این صنعت با موانع و چالش های بسیاری روبه رو است. در این بین، استان البرز، از گنجایش بسیار مطلوبی برای گسترش صنعت گل و گیاهان زینتی برخوردار است. بر این اساس، هدف کلی این پژوهش توصیفی که با فن پیمایش انجام شد، شناسایی موانع و چالش های گسترش صنعت گل و گیاهان زینتی در این استان بود. جامعه آماری آن شامل تولیدکنندگان گل و گیاهان زینتی در استان البرز (1260N=) بود که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 135 نفر تعیین شد که این تعداد با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده گزینش شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه ای پژوهشگر ساخت جمع آوری و توسط نرم افزارهای SPSS نسخه 22 و Smart PLS نسخه 2 واکاوی شدند. برای تعیین روایی پرسشنامه پژوهش از روایی صوری (توسط پانل متخصصان) و سازه ای (AVE) و برای سنجش قابلیت پایایی نیز از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (CR) بهره گرفته شد. یافته های حاصل از رتبه بندی ابعاد 10گانه موانع و چالش های گسترش صنعت گل و گیاهان زینتی در استان البرز نشان که ابعاد «بالا بودن قیمت تمام شده محصول» و «سیاستگذاری، برنامه ریزی و حمایتی» در بالاترین و «منابع انسانی» و «تحقیقات، آموزش و ترویج» در پایین ترین رتبه ها قرار داشتند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی، نشان داد که مدل موانع و چالش های گسترش صنعت گل و گیاهان زینتی دارای 10 مولفه اصلی: بالا بودن قیمت تمام شده محصول، زیرساختی/ فناوری، کیفیت تولید، مالی- تسهیلاتی، منابع انسانی، تحقیقات، آموزش و ترویج، بازاریابی و فروش، مصرف کنندگان، صادرات و سیاستگذاری- حمایتی است که همگنی و پایایی معرف ها مورد تایید بود. بنابراین، در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های مربوط به صنعت گل و گیاهان زینتی، گرفتن یک رویکرد جامع و کل نگرانه در زمینه شناسایی و حل موانع و چالش ها پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 198
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2580195 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!