ارزیابی ارتباط فرهنگ ایمنی و حوادث شغلی: یک مطالعه موردی در یک واحد فرآیندی با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

خطای انسانی به عنوان علت اصلی وقوع حوادث در صنایع شناخته می شود. این مطالعه با هدف ارزیابی فرهنگ ایمنی و مدلسازی فاکتورهای موثر بر آن با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) در یک واحد فرآیندی انجام شده است.

روش

ارزیابی فرهنگ ایمنی در این مطالعه مقطعی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت با مقیاس لیکرت شامل ده بعد فرهنگ ایمنی و در یک صنعت پتروشیمی در سال 1400 انجام گردید. پرسشنامه بین 312 نفر از کارکنان توزیع شده و 308 پرسشنامه تکمیل گردید. تجزیه وتحلیل داده های مطالعه با استفاده از نرم افزارهای SPSS 23.0 و AMOS 23.0 انجام شد.

یافته ها

نمره فرهنگ ایمنی برابر با 35/3 برآورد گردید. نتایج SEM نشان داد میزان بار عاملی تاثیر درآمد، تحصیلات و سابقه کار بر فرهنگ ایمنی به ترتیب برابر با 322/0، 445/0 و 328/0 بوده و میزان بار عاملی تاثیر تحصیلات، سابقه کار و سن بر تجربه حادثه به ترتیب برابر با 336/0-، 312/0- و 214/0- می باشد. میزان بار عاملی ارتباط فرهنگ ایمنی و تجربه حادثه برابر 477/0- بوده و شاخص نیکویی برازش (GFI) برابر 97/0 بود.

نتیجه گیری

نتایج ارزیابی فرهنگ ایمنی بیانگر این بود که بالاترین نمره فرهنگ ایمنی مربوط به بعدهای استفاده از وسایل حفاظتی، آموزش و درک مسایل و تعهد مدیران و سرپرستان می باشد. نتایج SEM نشان داد تحصیلات، میزان درآمد و سابقه کار بر فرهنگ ایمنی دارای تاثیر مثبت می باشد. بعلاوه، ارتباط فاکتورهای سن، تحصیلات و سابقه کار با تجربه حادثه و همچنین فرهنگ ایمنی با تجربه حادثه معکوس بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2580253 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!