کلون سازی و بیان ژن flab هلیکوباکتر پیلوری در سیستم یوکاریوتی به منظور تهیه واکسن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

داشتن فلاژل و تحرک از عوامل مهم در استقرار و بیماری زایی هلیکوباکتر پیلوری می باشد. flaB ، یکی از ژن های مهم کد کننده پروتیین تاژکی است که آنتی بادی تولید شده علیه آن نقش عمده ای در ایمنی زایی ایفا می کند. هدف از این پژوهش، ساخت سازواره ژنی حامل ژن flaB  و بررسی بیان آن در سلول های یوکاریوتی به عنوان گزینه ای برای تولید واکسن می باشد.

مواد و روش ها

کلون سازی و ساب کلونینگ ژن flaB  در پلاسمیدهای pTZ57RT   و pBudCE4.1  انجام شد. سپس صحت کلون های بدست آمده با روش های PCR، هضم آنزیمی دوگانه و توالی یابی تایید شد. پس از انتقال سازواره تایید شده به سلول های HDF، بیان ژن در سطح ترانس کریپتوم و پروتیوم به دو روش RT-PCR و SDS-PAGE بررسی شد.

یافته ها

نتایج PCR نشان دهنده تکثیر قطعه 1563 جفت بازی مربوط به ژن  flaB بود. کلون سازی ژن مورد نظر با استفاده از سه روش PCR، هضم آنزیمی دوگانه و توالی یابی تایید گردید. مشاهده باند های 1563 جفت بازی و 56 کیلودالتونی حاصل از RT-PCR و SDS-PAGE نشان دهنده بیان موفق این سازواره در سلول های HDF بود.

نتیجه گیری

سازواره نوترکیب توانایی تولید پروتیین FlaB را در سلول های جانوری دارد، بنابراین با توجه به نتایج بدست آمده این سازواره می تواند به عنوان یک انتخاب به منظور تولید واکسن ژنی موثر علیه هلیکوباکتر پیلوری استفاده گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 28
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2581563 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!