بررسی تنوع زیستی پرندگان مهاجر دریاچه پریشان در اثر کاهش وسعت زیستگاه در یک دوره 14 ساله

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

از مهم ترین مباحث در مدیریت دریاچه ها، حفظ و توسعه تنوع زیستی می باشد. محاسبه مطالعه و بررسی تنوع زیستی از فرآیندهای سخت، زمان بر و پرهزینه است و در این زمینه دستورالعمل مدون و برنامه ریزی شده ای برای برآورد تنوع زیستی وجود ندارد. این مطالعه باهدف بررسی میزان کاهش چشمگیر تنوع زیستی دریاچه پریشان و تغییرات آن به علت کاهش وسعت زیستگاه در یک دوره 14 ساله انجام شده است. داده های سرشماری از سال 1376 لغایت 1390 جمع آوری و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. در این تحقیق، بر اساس تعداد گونه ها در رده های حفاظتی مختلف، تعداد 64 گونه با حداقل نگرانی (LC)، 4 گونه در آستانه تهدید (NT)، 2 گونه در معرض آسیب (VU) و 1 گونه در حال انقراض (EN) شناسایی شد. این دریاچه به لحاظ برخورداری از جمعیت هایی از پرندگان که روند جهانی آنان در سال های اخیر با کاهش مواجه بوده از اهمیت ویژه ای برخوردار است. داده های فراوانی هرگونه جهت دستیابی به تنوع و یکنواختی گونه ای پرندگان مهاجر دریاچه پریشان تهیه شد. فراوانی هر خانواده با مجموع تعداد 135347 قطعه پرنده مشاهده شد. بیشترین پرندگان مشاهده شده متعلق به گونه ی چنگر معمولی (Fulica atra) از خانواده ی Rallidae بود. برای بررسی تنوع زیستی و یکنواختی گونه ای پرندگان در طی سال های 1376 تا 1390، از برخی شاخص های تنوع زیستی (سیمپسون، شانون- وینر و کامارگو) استفاده شد. نتایج نشان داد، شاخص سیمپسون از 925/0 در سال 1379 به 348/0 در سال 1386 رسیده که نشان از افزایش تنوع زیستی در یک بازه ی 8 ساله است و شاخص کامارگو نیز همین نتایج را تایید کرد. برای دستیابی به این مهم، از نرم افزار Ecological Methodology استفاده شد. به طورکلی نتایج این پژوهش نشان داد که خشک و کم شدن سطح آب دریاچه پریشان باعث کاهش مطلوبیت و عدم مهاجرت پرندگان به این منطقه شده و بنابراین سبب کاهش معنی داری در تنوع زیستی پرندگان مهاجر در این دریاچه گردیده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 68
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2583558 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!