روایت سقوط: عدالت خواهی به مثابه گردن کشی در سینمای حاتمی کیا
یکی از محورهای اصلی گفتمان انقلاب اسلامی دستیابی به عدالت است و ابراهیم حاتمی کیا به عنوان فیلمسازی برآمده از این گفتمان، همواره دغدغه اصلی خود را عدالت اجتماعی معرفی کرده است. این پژوهش نیزدر راستای تفسیر فیلم های حاتمی کیا نسبت به مسیله عدالت با تکیه بر مفاهیم برآمده از نظریه جان رالز و جاسو و وگنر انجام میشود. برای این مطالعه، سه فیلم آژانس شیشه ای، ارتفاع پست و خروج با روش نمونه گیری معیاری، انتخاب و از طریق روش تحلیل روایت با رویکرد ساختارگرایی تحلیل شده است. یافته ها حاکی از آن است که گفتمان فیلمها، جامعه ایران را جامعه ناعادلانه ای بازنمایی میکنند که در آن به کلیه مطالبات اقتصادی عدالت خواهان با لنز سیاسی-امنیتی نگریسته میشود. لذا نهادهای مربوطه به کارافتاده تا امنیت را دوباره برقرار کنند. نهادهای اختصاص دهنده، روند عدالت خواهی را با ترس از دشمن خارجی و دشمن داخلی معنا می کنند. از این قرار کنش عدالت خواهانه پایانی جزء سقوط برای عدالت خواهان به همراه ندارد. مرگ پاداش گیرنده و کان لم یکن شدن تحقق عدالت، سقوط کنشگران و ابهام در تحقق عدالت و بی نتیجه ماندن سفر از مصادیق این سقوط است.
عدالت ، عدالت خواهی ، ابراهیم حاتمی کیا ، سینما ، روایت
-
"وقتی که او رفت" : روایت زندگی زنان معلقه
زهره بیاتی کمیتکی*، ، سید علی هاشمیان فر، حمید دهقانی
فصلنامه پژوهش نامه زنان، تابستان 1403 -
روایتگری تجربه زیسته مشاوره خانوادگی در جهان ادراکی زنان
ریحانه باطنی نوش آبادی، بهجت یزدخواستی*، ، مریم فاتحی زاده
نشریه علوم اجتماعی، بهار 1403 -
تصویر ذهنی مخاطبان سینما از فضای شهری بازنمایی شده
مهوش خادم الفقرائی*
نشریه پژوهش های فضا و مکان در شهر، تابستان 1401 -
شناسایی معانی ذهنی شهروندان شهر اصفهان از کیفیت تحصیل و اشتغال
مهدی ژیانپور*، زهرا ناجی اصفهانی، مینا جلالی،
فصلنامه مهارت آموزی، بهار 1395