ارائه نظریه مبنایی نهضت تولید علم در مطالعات اسلامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پژوهش حاضر به بررسی و ارایه  نظریه مبنایی نهضت تولید علم، در مطالعات اسلامی پرداخته و هدف نهایی آن ارایه الگویی است که از واقعیت ها و روابط موجود بین ابعاد و کنش عوامل تاثیرگذار بر نهضت تولید علم، نظریه مبنایی را ارایه نماید.

روش تحقیق:

 این پژوهش کیفی بوده و محقق  از مدل «کوربین» و «استرواس» استفاده نموده و در «کدگذاری باز» از روش تحلیل اسنادی و در مرحله «کدگذاری محوری» و «کدگذاری انتخابی» عوامل موثر بر تولید علم دسته بندی، و برای کشف روابط بین مولفه ها و ابعاد از «تست خبرگی» و برای مرحله «مدل سازی» از روش «هم رایی» و مصاحبه تا اشباع نظری استفاده و در نهایت چارچوب پارادایمیک تحقیق حاصل شده است.

یافته ها:

 یافته های این پژوهش نشان می دهند؛ شرایط ممانعت کننده یا مداخله گر در تولید علم (علم مادی و سیاست زده و جمود و تحجر علمی) به عنوان آفات علم، از جمله عواملی هستند که سرعت تولید علم را کند و علم را از مسیر اصلی خود خارج می کنند، و اگر فرآیند تولید علم بدرستی طی شود و رویکرد سازمان ها به سمت شکل گیری سازمان های دانش بنیان باشد، منجر به مرزشکنی در دانش و ارزش آفرینی و تولید قدرت خواهد شد.

نتایج

نظریه مبنایی در قالب «روایت نهایی» در این پژوهش نشان می دهد؛ تولید علم بر اساس مدل ارایه شده در سازمان ها، نوآوری و خلاقیت را گسترش و تولیدات علمی دانش بنیان منجر به تولید ثروت، سرمایه ملی و در نهایت مرجعیت علمی کشور در جهان اسلام خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p2584950 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!