تاثیر رژیم غذایی روی چند مولفه فیزیولوژیک و زیستی شب پره هندی Plodia interpunctella (Lepidoptera: Pyralidae)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شب پره هندی (Lepidoptera: Pyralidae) Plodia interpunctella (Hübner, 1813) آفت بسیار مهم مواد غذایی در انبارهای سراسر ایران می باشد. قدرت بالای این حشره در جستجو و تشخیص مواد غذایی و تغذیه از انواع خشکبار از جمله غلات، خشکبار، سبزیجات خشک، آجیل و دانه های روغنی، سبب خسارت های جبران ناپذیری به فرآورده های انباری می گردد. بررسی برخی ویژگی های زیستی و فیزیولوژیک این حشره روی انواع خشکبار می تواند در پرورش بهتر این حشره برای مطالعات مدیریتی و همچنین به عنوان میزبان برای پرورش حشرات مفید کاربرد داشته باشد. در این مطالعه میزان پروتیین موجود در روده لاروهای سن آخر این شب پره در اثر تغذیه از رژیم های غذایی مختلف (گردو، کشمش، بادام، بادام زمینی، انجیر و پسته) تعیین شد و الگوهای پروتیینی آن ها با استفاده از الکتروفورز ژل پلی آکریل آمید واسرشت گر (SDS-PAGE) مقایسه گردید. کم ترین میزان پروتیین در روده حشرات تغذیه کرده از انجیر و کشمش و بیش ترین به ترتیب در لاروهای تغذیه کرده از رژیم غذایی پسته، بادام زمینی، بادام و گردو مشاهده شد. تعیین مقدار پروتیین از مطالعه رنگ سنجی با استفاده از روش بردفورد و تصویر مربوط به ژل پلی آکریل آمید واسرشت گر با هم هم خوانی داشتند و غلظت پروتیین نمونه ها به وضوح در ژل نیز نمایان بود. فعالیت آنزیم های آلفا- آمیلاز و پکتیناز روده این لاروها نیز سنجش شد. فعالیت آنزیم آلفا- آمیلاز در روده لاروهای تغذیه کرده از پسته بیش ترین و انجیر کم ترین مقدار را نشان داد. بیش ترین و کم ترین فعالیت آنزیم پکتیناز نیز به ترتیب در اثر تغذیه از پسته و کشمش مشاهده شد. طبق نتایج، طول دوره جنینی در رژیم های غذایی مختلف یکسان بود. کم ترین و بیش ترین طول دوره های لاروی، شفیرگی و دوره نشوونمای کلی به ترتیب در اثر تغذیه از پسته و کشمش مشاهده شد. طول عمر حشرات کامل ظاهر شده در رژیم غذایی بادام و پسته بیش ترین و در کشمش کم ترین بود. در بررسی درصد حشرات کامل ظاهر شده، رژیم های غذایی بادام و انجیر به ترتیب دارای بیش ترین و کم ترین مقادیر بودند. به طور کلی، به ترتیب پسته، بادام و گردو رژیم های غذایی مطلوبی برای پرورش این آفت هستند و رژیم های غذایی بادام زمینی، انجیر و کشمش با وجود این که مورد تغذیه این حشره هستند، اما نسبت به سه رژیم غذایی قبلی برای نشوونما و پرورش این حشره مناسب به شمار نمی روند.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 32
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2585052 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!