بررسی میزان بیان ژن و پروتئین Tau در سرم و بافت مغز رت های مدل آلزایمر نژاد ویستار تیمار شده با سویه های پروبیوتیک لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیماری آلزایمر یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که منجر به تحلیل توانایی های ذهنی بیمار از جمله می گردد. تشکیل کلافه های نوروفیبریلاری در داخل نورون ها که در اثر هیپرفسفریلاسیون پروتیین های تاو ایجاد می شوند از عوامل اصلی آلزایمر می باشد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی پروتیین Tau در بافت مغز و نیز سطح سرمی و بافت مغزی ژن کد کننده پروتیین تاو در رت های مدل آلزایمری نژاد ویستار تیمار شده با سویه های جدا شده پروبیوتیک جنس لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتر تخلیص شده از ماست سنتی می باشد. در این پژوهش 30 سر رت نر بالغ نژاد به طور تصادفی در 5 گروه شش تایی به شرح زیر تقسیم شدند: گروه کنترل، گروه موش های آلزایمری شده، گروه شم، گروه های تجربی اول و دوم که موش های آلزایمری شده به ترتیب سویه های پروبیوتیک  Limosilactobacillus reuteri و Bifidobacterium longum جدا شده از ماست را با دوز   CFU 109 × 5/2 به مدت یک ماه دریافت نموده اند. میزان بیان ژن و پروتیین تاو با استفاده از روش های Real time PCR و هیستوپاتولوژی بررسی گردید. نتایج نشان داد که هر دو سویه به ویژه سویه Bifidobacterium longum توانستند بیان ژن پروتیین تاو را در بافت مغز و نیز در سرم خون نسبت به گروه آلزایمر کاهش دهند. همچنین هر دو سویه به ویژه سویه Bifidibacterium longum عملکرد خوبی بر مهار کلاف های نوروفیبریلاری تاو داشته است. بنابراین به نظر می رسد سویه های پروبیوتیک Limosilactobacillu sreuetri و Bifidobacterium longum موجود در ماست می توانند کاندیدهای مناسبی جهت کاهش بیان ژن و تجمعات پروتیین تاو در بیماری آلزایمر باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p2586164 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!