بررسی اضطراب کرونا و بهزیستی روان شناختی به دنبال درمان شناختی رفتاری مبتنی بر تاب آوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
همه گیری کووید-19 با میزان واگیری بالا و علایم ناشناخته منجر به استرس و به خطر افتادن بهزیستی روانی در افراد، به ویژه جوانان شده است. این مطالعه با هدف استفاده از مداخله شناختی-رفتاری مبتنی بر تاب آوری (R-CBT) از طریق یادگیری آنلاین برای کاهش اضطراب COVID-19 و بهبود بهزیستی روان شناختی انجام شد.
روش
چهارده نفر از دانشجویان مرکز مشاوره تلفنی دانشگاه پیام نور مبتلا به اضطراب کرونا که به روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شده بودند، نه جلسه مداخله شناختی-رفتاری مبتنی بر تاب آوری را با استفاده از سیستم مدیریت یادگیری (LMS) دریافت کردند. شرکت کنندگان مقیاس اضطراب بیماری کرونا (علی پور و همکاران، 2020) و مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف (1989) را در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. درنهایت داده ها با استفاده از اندازه گیری مکرر و نرم افزار 21SPSS- مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان دهنده تاثیر معنی دار مداخله شناختی-رفتاری مبتنی بر تاب آوری بر اضطراب کرونا و بهزیستی روان شناختی دانشجویان بود (p<0.0001) بود. همچنین آزمون تعقیبی LSD نیز تفاوت معنی داری را بین مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری در رابطه با اضطراب کرونا نشان داد ((p<0.05. بر این اساس، سطح اضطراب در مرحله پس آزمون و پیگیری کاهش یافت. همچنین نتایج نشان داد که بین مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری از نظر بهزیستی روان شناختی نیز تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0>P). بدین صورت که سطح بهزیستی روان شناختی در مرحله پس آزمون و پیگیری افزایش یافت. بااین حال، تفاوت معنی داری بین مراحل پس آزمون و پیگیری مشاهده نشد که عدم پایداری اثر مداخله را در طول زمان برجسته می کند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج، می توان نتیجه گرفت که جلسات آنلاین مداخله شناختی-رفتاری مبتنی بر تاب آوری، همانند جلسات حضوری، می تواند موثر بوده و می توان در شرایط همه گیری بیماری ها یا درمان راه دور برای بهبود وضعیت روانی بیماران مضطرب مورداستفاده قرار گیرد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
35 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2586247 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!