تحلیل شیوه های اجرا شده ارزشیابی تحصیلی در آموزش الکترونیکی و تاثیر آن بر خودکارآمدی تحصیلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف پژوهش حاضر تحلیل کیفی شیوه های اجرا شده ارزشیابی تحصیلی به عنوان یکی از ابعاد چالش برانگیز آموزش الکترونیکی و بررسی تاثیر آن بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان بوده است.

روش ها

پژوهش حاضر از منظر ماهیت آمیخته با رویکرد کیفی- کمی  است. جامعه ی مورد مطالعه در بخش کیفی، معلمان دوره دوم ابتدایی استان چهار محال بختیاری بوده اند که از بین آن ها با روش نمونه گیری هدفمند و با رعایت اصل اشباع نظری 15 نفر گزینش و مورد مصاحبه قرار گرفتند. در بخش کمی، از بین دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان سورشجان، طبق فرمول کوکران تعداد 210 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه گزینش شده و به پرسشنامه تصحیح شده شرر پاسخ دادند. روش تحلیل در بخش کیفی تحلیل مضامین با فرایند گام به گام و در بخش کمی روش تحلیل واریانس و آزمون بونفرونی با کمک نرم افزار SPSS بود. 

یافته ها

یافته های پژوهش نشانگر یک نگاه هشت مولفه ای در بعد تفاوت شیوه های ارزشیابی الکترونیکی با حضوری در بین معلمان بوده و شیوه های اجرا شده در دو گروه فرآیند مدار شامل ارزشیابی براساس مشارکت، پروژه ای و کارپوشه الکترونیکی و نتیجه مدار شامل آزمون های عینی و ذهنی و خود ارزشیابی، قابل تقسیم بودند. بالاترین میانگین خودکارآمدی تحصیلی در روش ارزشیابی براساس مشارکت و پایین ترین میانگین در شیوه ارزشیابی عینی بدست آمد.

نتیجه گیری

بکارگیری چند روش ارزشیابی به طور همزمان و استفاده از روش های فرایند مدار بهترین راهکار به منظور افزایش خودکارآمدی تحصیلی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2586818 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!