ارزیابی خصوصیات مخلوط های آسفالتی بازیافتی سرد تسلیح شده با الیاف پلی پروپیلن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
برخلاف مزایای قابل توجه بازیافت سرد روسازی های آسفالتی، به دلیل ضعف های عملکردی، استفاده از آن چندان متداول نیست. در این پژوهش، اثر الیاف پلی پروپیلن و همچنین اثر هم زمان الیاف پلی پروپیلن و سیمان در بهبود خصوصیات عملکردی مخلوط های بازیافتی سرد امولسیونی تحقیق شده است. بدین منظور، مخلوط های بازیافتی سرد با استفاده از الیاف پلی پروپیلن در دو طول و سه مقدار مختلف تسلیح شده و آزمایش های مقاومت کششی غیرمستقیم، شاخص تحمل ترک و خمش تیرچه ی نیم دایره ای برای یافتن طول و مقدار بهینه ی الیاف و نیز بررسی عملکرد مخلوط های الیافی انجام شد. همچنین اثر هم زمان الیاف (در درصد و طول بهینه) و سیمان بررسی شد. نتایج نشانگر آن است که اگرچه استفاده از الیاف پلی پروپیلن، مقاومت تر را در بدترین حالت تا 54 درصد کاهش می دهد، در بهترین حالت مقاومت خشک را تا 39 درصد افزایش می دهد. نتایج همچنین نشانگر امکان افزایش قابل ملاحظه ی شاخص های شکست در آزمایش های IDEAL-CT و SCB با استفاده از الیاف پلی پروپیلن است. مقادیر شاخص های تحمل ترک و شاخص انعطاف پذیری برای مخلوط های دارای الیاف بهینه به ترتیب 5/3 و 8/2 برابر بزرگتر از مقادیر مخلوط کنترل پایه بود. همچنین مشاهده شد که استفاده ی هم زمان از الیاف و سیمان توانایی حفظ و ارتقای اثرات مثبت سیمان و جبران کاهش شاخص های شکست ناشی از افزودن سیمان را دارد و در عین حال حساسیت رطوبتی متاثر از الیاف را برطرف می کند. نتایج نشانگر این است که استفاده ی هم زمان از الیاف و سیمان می تواند به رویکردی اقتصادی جهت کاهش مقدار امولسیون بهینه و در عین حال ارتقای خصوصیات عملکردی مخلوط بازیافتی سرد منجر شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
583 تا 602
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2588811 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!