تاثیر خواب، نوع تداخل پس گستر و تمرین (جسمانی و ترکیب آن با مشاهده عمل) بر پردازش تحکیم حافظه حرکتی کودکان مبتدی در والیبال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و اهداف :

تحکیم حافظه، مجموعه فرایندهایی است که حافظه را از یک حالت ناپایدار به پایدار تبدیل می کند. عوامل مختلفی بر تحکیم حافظه تاثیر دارند، ازجمله خواب که برای تحکیم یادگیری و حافظه ضرورت دارد. پژوهش های محدودی برای بررسی رخداد تحکیم حافظه ای، گروه سنی کودکان را به عنوان جامعه آماری انتخاب کرده اند. این عوامل باعث می شود انجام پژوهش حاضر ضرورت یابد. بنابراین در این پژوهش، اثر خواب و نوع تمرین (مشاهده ای ترکیبی و جسمانی) و نوع تداخل پس گستر در تکلیف حرکتی سرویس ساده والیبال در کودکان 10 تا 12 سال بررسی شد.

مواد و روش ها :

این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری شامل دختران سنین 10 تا 12 سال بود که در سال 1397 در باشگاه های شرق تهران در رشته والیبال ثبت نام کرده بودند. نمونه پژوهش شامل 62 کودک دختر مبتدی در والیبال بود که با روش  نمونه گیری دردسترس، برحسب شرایط ورود و خروج از مطالعه انتخاب شدند. آزمودنی ها به گروه های تمرین مشاهده ترکیبی و تمرین جسمانی تقسیم شدند. گروه تمرین جسمانی در مجموع 80 کوشش (اجرای 80 سرویس ساده والیبال) وگروه تمرین مشاهده ترکیبی در مجموع 80 کوشش (40 کوشش مشاهده و 40 کوشش اجرای سرویس ساده والیبال) را اجرا کردند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش، پرسش نامه سلامت کودک لندگراف وآبتز، پرسش نامه عادت خواب کودکان اونز و همکاران و آزمون مهارت سرویس والیبال ایفرد بود. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس عاملی مرکب با اندازه های تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شد.

یافته ها:

 نتایج تحلیل واریانس- کواریانس مرکب با اندازه های تکراری نشان داد یک دوره خواب شبانه تاثیر معنادار بر پردازش تحکیم مبتنی بر ثبات و ارتقا حافظه حرکتی در کودکان دارد (0/001=P)، اما نوع تمرین (جسمانی یا مشاهده ای) (0/67=P) و نوع تداخل پس گستر (اجرای عمل یا مشاهده عمل) (0/489=P) بر پردازش تحکیم تاثیر معنا داری ندارد. 

نتیجه گیری:

 با وجود اینکه نتایج این پژوهش نشان داد، تاثیر تمرین مشاهده ترکیبی بر عملکرد کمتر از تمرین جسمانی است؛ با در نظر گرفتن این موضوع که در تمرینات مشاهده ای زمان و انرژی کمتری صرف می شود، به مربیان و آموزش دهندگان توصیه می شود برای رخداد پردازش تحکیم حافظه ای در کودکان علاوه بر تمرین جسمانی از تمرین مشاهده ای نیز استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 59
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2588941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!