تبیین شاخص های فرهنگی مدیریت مسجد تراز انقلاب اسلامی

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مسجد از مهم ترین نهادهای جامعه اسلامی با کارکردی جامع و چند منظوره به شمار می آید و همواره در طول تاریخ اسلام نقش بنیادین و محوری در شکل گیری تمدن اسلامی و پیشرفت جامعه ایفا نموده است. در مقابل به برکت انقلاب اسلامی، مساجد نیز جایگاه اصلی خود را باز یافتند و فعالیت و نقش آن ها در مسیر صحیح توسعه یافت که البته این مهم با هدایت رهبران و نظریه پردازان انقلاب اسلامی و تبیین ویژگی های مسجد طراز اسلامی بر مبنای آیات مبارک قرآن کریم و روایات ایمه معصومین(علیهم السلام) در طول سالیان پر برکت انقلاب اسلامی صورت گرفت. پرواضح است که دستیابی به تمدن نوین اسلامی و اعتلای معنوی و مادی جامعه براساس آموزه های اسلام ناب، به جز از مسیر مسجد و با تکیه بر کارکردها و ظرفیت های عظیم آن میسور نخواهد بود. نگارش حاضر از روش کیفی توصیفی تحلیلی استفاده کرده است. در این پژوهش ما با استفاده از مدل مفهومی و با مراجعه به کتابخانه و دو سایت معتبر مقام معظم رهبری اطلاعات اولیه را جمع آوری کرده و بر اساس داده ها به تجزیه و تحلیل اطلاعات یافت شده پرداخته و به نتیجه نهایی رسیدیم. لذا بر آن شدیم تا با گردآوری و احصای شاخص های فرهنگی برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و رهبری و کنترل مدیریت مسجد به طراحی و تبیین مدیریت فرهنگی مسجد تراز انقلاب اسلامی دست یابیم. برخی از آن ها به اختصار عبارت اند از: شاخص های برنامه ریزی مانند مشورت، بلندهمتی، اولویت بندی برنامه ها، تعهد به برنامه ریزی شاخص های سازماندهی مانند انتخاب و گزینش با آزمایش و شایسته سالاری، ساختار چابک و کارآمد، انعطاف در ساختار تشکیلات شاخص های هدایت و رهبری مانند قاطعیت، سعه صدر، پرهیز از جزیی نگری، تحمل نظر مخالف و شاخص های کنترل مانند اشراف میدانی، نظارت همگانی، خودکنترلی، حق گویی و... است.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 66
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2589912 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!