نقش میانجی مقابله دینی در رابطه سرسختی روانشناختی با سلامت اجتماعی پرستاران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

سلامت اجتماعی از اساسی ترین شاخص های سلامت هر کشوری است و می تواند تحت تاثیر عوامل مختلف قرار گیرد. لذا مطالعه حاضر باهدف بررسی نقش میانجی مقابله دینی در رابطه سرسختی روانشناختی با سلامت اجتماعی پرستاران انجام شد.

روش کار

روش پژوهش، توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری شامل تمامی پرستاران شاغل در بیمارستان امام حسن مجتبی کرج در سه ماه اول سال 1401 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، تعداد 100 نفر از آن ها بهعنوان نمونه انتخاب و وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های سلامت اجتماعی کییز (2004)، سرسختی روان شناختی کیامریی و همکاران (1377) و مقابله دینی پارگامنت و همکاران (2000) جمع آوری و با نرم افزار SPSS نسخه 22، با آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار ایموس نسخه 24 تجزیه وتحلیل شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که بین سرسختی روان شناختی (403/0 = r) و مقابله دینی (433/0 = r) با سلامت اجتماعی همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد (01/0>p). همچنین مدل ساختاری سلامت اجتماعی بر مبنای سرسختی روان شناختی باواسطه مقابله دینی، از برازش کافی برخوردار بود.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که مقابله دینی در ارتباط سرسختی روان شناختی با سلامت اجتماعی نقش میانجی دارد، لذا نتایج پژوهش اهمیت سرسختی روان شناختی و مقابله دینی در سلامت اجتماعی پرستاران را نشان می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 80
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2590382 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!