تحلیل مقایسه ای ژنوم کروناویروس های بیماریزای انسان و دام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

کروناویروس‎هایی که عمدتا عامل عفونت های گوارشی و تنفسی هستند، در طیف وسیعی از میزبانان شناسایی شده اند. در بین انبوه داده های ژنومی به دست آمده از این خانواده تفاوت ها و تشابهاتی دیده می شود که قابل تحلیل با روش های مجازی می‎باشد.

هدف

در مطالعه حاضر مقایسه ژنومی کروناویروس های مهم در حوزه پزشکی و دامپزشکی با هدف دست یابی به اطلاعات بیشتر و دقیق تر از تشابهات و تفاوت های ژنتیکی اعضای مختلف این خانواده صورت گرفته است.روش‎کار: توالی های ژنومی گونه های مهم بیماریزای کرونا ویروس از پایگاه های داده NCBI وVPR استخراج شد. در ادامه، با استفاده از الگوریتم بلاست توالی های سایر گونه ها با توالی ژنوم ویروس SARS-CoV-2 هم ردیف و درصد تشابهات محاسبه شد. توالی های اسیدآمینه پروتیین های ساختاری و غیرساختاری مرتبط با نواحی کدشونده (CDS) به صورت جداگانه هم ردیف شدند و میزان شباهت آن ها محاسبه شد. ساختارهای فضایی هر پروتیین با پروتیین متناظر در ویروس SARS-CoV-2 مقایسه شدند و میزان تشابهات به صورت مدل امتیاز دهی قالبی (TM-Score) به دست آمد. در پایان، درخت سلسله تبار گونه های کروناویریده بر مبنای داده های توالی نوکلیوتیدی و اسیدآمینه رسم شد.

نتایج

بیشترین تشابهات بین گونه ای، از لحاظ توالی نوکلیوتیدی، آمینواسیدی و اشکال فضایی، در پروتیین های غیرساختاری nsp12، nsp13، nsp14 و nsp16 مشاهده شد. ژن های کد کننده این پروتیین ها در ناحیه ژنی ORF1ab قرار دارند که در رونوشت برداری ویروس نقشی حیاتی دارد.

نتیجه گیری نهایی:

 بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر مجتمع رونوشت برداری شباهت های زیادی در بین کروناویروس های انسانی و دامی دارد. داده های تطبیقی و تحلیلی مجتمع رونوشت برداری ویروس های خانواده کروناویروس را می توان به عنوان یک هدف مهم جهت توسعه روش های تشخیص، انواع درمان های ضد ویروسی و طراحی واکسن مورد استفاده قرار داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2591630 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!